کد خبر : 98889

آفت و سمّ پنهان مدیریّت خرد و کلان در ایران

تبانی و تطمیع و ... و جایگزینی روابط به جای ضوابط در سرکوب و حذف منتقدین درداخل وخارج از مجموعه،نتایج زیان بارعدم آزادی پس از بیان و عدم انتقادپذیری و عدم شفافیّت عملکرد اکثر مسئولان، در مدیریّت خرد و کلان بوده است.

حکمت حضور برخی جان برکفان مدافع دین خدا در جنگ نرم و سخت در آیه 251 سوره  بقره  آمده ، که خداوند  حکیم  و قادر برخی  را  برای مقابله  با انواع  فساد درزمین هدایت فرموده تا  اسلام وامور مسلمین به دست نااهلان  نیافتد:

"وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ﴿٢٥١

"و اگر خداوند، بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد، زمین را فساد فرا می گرفت، ولی خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد." 

"ازهمنشینی با صاحب منصبان و دنیا پرستان بپرهیزید که این همنشینی دین شما را برده و نفاق می آورد."                                                                                                                                                                                          بحارالانوارج72 ص367 

 "آن کسانی که مسئولیّتی دارند و با خون شهداء و ایثار و استقامت و کار و تلاش  سربازان گمنام، نام و عنوانی پیدا کرده اند، مواظب خود باشند."  
                                     دو روز قبل از شهادت شهید مصطفی ردانی پور62/5/13 
 
فرازی از وصیّت نامه اسوه روحانیّت شهید حجت الاسلام مصطفی ردانی پور فرمانده سپاه سوم متشکل از سه لشکر و چند تیپ مستقل و مبلّغ و معلّم اخلاق در جبهه  و مدّاح:                                                                                                                                                          
"امروز مسئولیّت شما بزرگ و بارتان سنگین است، و باید رسالت خود را که پاسداری از خون شهداست انجام دهید."              

سیر صعودی افزایش معضلات کسب درآمد مشروع در ایران در سه دهه اخیر 

سالهاست ناامنی شغلی و عزل و جابجایی و حذف و ... در اثر انتقاد به عملکرد مافوق، آفت انواع مشاغل در سطوح خرد و کلان و امری معمول و روندی ثابت و نقش تعیین کننده در افزایش سیرصعودی عدم امنیّت شغلی در مدیریّت خرد و کلان کشور شده که منجر به ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تداوم نابسامانی وعدم انجام وظایف قانونی و موجب رکود و عقب ماندگی مجموعه و عدم پیشرفت واقعی و پیشرفت صوری و گزارشی و اقدامات فاقد پشتوانه علمی پژوهشی به ویژه در مراکز دولتی و خصوصی و... شده است.

علت اصلی این پدیده روزافزون و زمینه ساز بسیاری از معضلات اساسی و ریز و درشت کشور، از جمله عقب ماندگی کشور و استفاده اقلیّت از همه امکانات کشور و بی بهره یا کم بهره ماندن اکثریّت مردم از آثار ثروت های عمومی و بیت المال، منجر به نارضایتی مردم و پیدایش و شیوع انواع فساد مالی و... در دو دهه اخیر، عدم حاکمیّت شایسته سالاری و فقدان قوانین مصوّب در ویژگی های الزامی متناسب با نوع مسئولیّت کارگزاران و مدیران ارشد کشور، و انتخاب و انتصاب براساس میزان وابستگی به جناح حاکم بدون احراز توانمندی های علمی و مدیریّتی لازم در مدیریّت کلان، و نیز معصوم انگاری و عاری از خطا و اشتباه و صالح و خوب انگاشتن مدیر منتصب و دارا بودن ویژگی بارز خودبرتربینی و عدم انتقادپذیری، وهرگونه اشتباه و خطا را متوجّه زیرمجموعه دانستن بوده است.

همین امر، موجب توقّعات بیجا از زیرمجموعه و خدمت گیرنده ها و نیز ارباب رجوع و... و پیدایش رفتار و اخلاق غیراسلامی مبنی بر رفتار گوسفندوار( ندیدن و نگفتن و نشنیدن عیوب در هر مورد خلاف نظر  مافوق و انجام بی چون و چرای اوامر مافوق) و شیوع دروغ و نفاق و فریب و حیله گری و دسیسه چینی و تبانی و تطمیع و... و الزام به تعریف و تمجید از عملکرد مدیر و چاپلوسی و زبان بازی و... برای موجّه و بدون ایراد جلوه دادن عملکرد و رفتار و... مدیر و مجموعه تحت مدیریّت جهت حفظ میز و سمت به ویژه در مدیریّت های دولتی و بخش خصوصی و نیز ... شده است.

در مخلص کلام، ریاست و حکمرانی بر مردم جایگزین خدمت بر مردم شده است.

چنین مدیرانی، اگر انتقاد حضوری باشد، در حین شنیدن انتقاد در فکر حذف کردن، و به محض اتمام کلام منتقد، وعده حذف را جهت ساکت کردن و عقب نشینی و تغییر مسیر و تعریف مدیر و عذرخواهی از دیدن عیوب و...مدیر می دهند، اگر انتقاد غیرحضوری و اعلام به مافوق و... باشد، تبعات منتقد خیلی بیشتر از حذف یا جابجایی خواهد بود و هرجا مشغول شود، پیشینه انتقاد و عدم همراهی با خلاف قانون و شرع به لطایف الحیل اعلام می گردد، تا موضوع انتقاد آمربه معروف و ناهی از منکر، کاملا پاکسازی شده و وی را فردی ناسازگار و غیرمنطقی و دارای اختلال روانی و تظاهر به دین داری و کلاهبردار و ... معرّفی می گردد، تا با بی اعتبار سازی منتقد، فضا را تغییر و جایگاه ساختگی خود را حفظ نمایند!

نَصَحْتُ لَکُمْ وَ لَکِن لاَّتُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ

وضعیّت مذکور، با حاکمیّت جناح های سیاسی در امور مدیریّتی کشور در عرصه های مختلف، تشدید یافته و برای نگه داشتن خود و مهره های خود در سمت های معیّن، برای اعمال نفوذ و دستیابی پیدا و پنهان به مناصب و مراکز قدرت و ثروت و مقام و جزو لاینفک کارگزاران و مدیران وابسته به جناح ها و شخصیّت های سیاسی و گروه ها شده است.
 تاریخ و مصادیق و شواهد متعدّد به ویژه در دوران حاکمیّت جریان اصلاحات بعد از فوت امام خمینی (ره) تا سال 84 و 91 تاکنون، مؤیّد وضعیّت مذکور در کشور هست. تا قبل از سال 84 هر انتقاد سازنده و دلسوزانه ای از سوی فرهیختگان و علما و رسانه ها و مردم، به عمل ضدولایت فقیه تبلیغ و کلیه مدیران ریز و درشت در سراسر کشور، به سبب انتصاب مستقیم و غیرمستقیم، به لحاظ شرعی!! از سوی ولی فقیه واجب الاطاعه اعلام شدند، و دین ابزار اعمال قدرت بدون لحاظ شرع و قانون، در دستیابی آسان به اهداف حزبی وگروهی گردید، بدین وسیله، مانع هرگونه اعتراض به حقّ و مطالبه حقوق شهروندی و... شدند، که انفجار این اعتراض ها و ابزارسازی از دین، در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 متبلور شد.
لذا، تبانی و تطمیع و ... و جایگزینی روابط فامیلی و حزبی و گروهی و ... به جای ضوابط در مدیریّت و سرکوب و حذف منتقدین در داخل و خارج از مجموعه، از جمله  نتایج زیان بار عدم آزادی پس از بیان و عدم انتقادپذیری و عدم شفافیّت عملکرد اکثر مسئولان، و عدم حاکمیّت عملی شرع و قانون در مدیریّت خرد و کلان بوده است.
نگارنده مدارک و شواهد متعددی از قوه مجریه و قضائیه و مقننّه در اختیار دارد و خود قربانی تداوم همین وضعیّت و عدم پذیرش ترس و بندگی بندگان خدا و ترک امربه معروف و نهی از منکر بوده و هست.

عامل اصلی و تعین کننده در تحقّق و تداوم و تشدید وضعیّت مذکور، ضعف ایمان مذهبی و عدم پای بندی عملی به موازین شرعی بوده است.

تنها راه نجات و خروج سریع از بن بست های مذکور مدیریّتی کشور، حذف حزب سالاری و ممنوعیّت قانونی دستیابی فعّالان حزبی و گروهی و حاکمیّت احزاب سیاسی به ارکان اصلی و فرعی مدیریّتی کشور و ممانعت جدّی و قاطع از جنگ قدرت و ثروت و مقام در بین احزاب و گروهای سیاسی در فضای عمومی کشور که به لحاظ ماهیّتی جز کشمکش و جنگ قدرت و ثروت و... تاریخی ندارند، می باشد. فقط در این صورت هست، که پایانی برای آسان شدن جرم و شیوع انواع جرم و فساد و بروز جرائم و روش های جدید دور زدن قانون و توصیه و اعمال نفوذ و... و استثناپذیری جرم و مجرم و عدم تمکین علنی به قانون از سوی برخی قانونگذاران و مجریان قانون و... خواهد بود.

اکثریّت مردم ایران، به دلیل پررنگ بودن ایمان و اعتقادات مذهبی و غیرت دینی و حس وطن دوستی، در طول تاریخ جز مرجعیّت دینی، هیچ گونه حاکمیّتی را نپذیرفته و تبعیّت نکرده اند.

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی