کد خبر : 75913

ازدواج موقت از نظر تشیّع

برهمه فرهنگ بانان ومتولیان فرهنگی ومذهبی لازم است باسازوکارهای منطقی وشرعی وقانونی جلوی سوء استفاده های معمول به بهانه آیه قرآن رابگیرند ودشمن رانیزخلع سلاح نمایند.
قال علی علیه السلام:"املکواانفسکم بدوام جهادها"    غررالحکم                                

"با پیکار بی امان بانفس هایتان؛آن را در اختیار خود بگیرید"

اسلام با رهایی و پاسخگویی بی قید و شرط و خارج ازدائره زوجیت٬به خواسته های نفسانی به شدت مخالف بوده و از جمله اعمال حرام وگناه کبیره می داند. ازسوی دیگر٬ سرکوبی کامل غرایزرا نیز مجاز ندانسته و خود راه هایی برای پاسخگویی معقول و ضروری در چارچوب قوانین اسلام قرارداده است؛که ازدواج دائم ازجمله راههای اصلی و پایدار و مستمردرکنترل غرایزجنسی وعواطف و هیجانات نفسانی بوده و نهاد خانواده محلی امن و پذیرای بروز استعدادها وغرایزانسان می باشد.

آنچه مسلٌم است؛خالق حکیم درخلقت انسان دردوجلوه زن ومرد حکمت ها واستعدادهایی قرارداده است که بانگاه مادی ولذائذ دنیوی نمی توان آنهارا دریافت. ازاین روست دراسلام تزکیه نفس جهاداکبراست؛ومجاهدان این نبرد دائمی نزد خدا از مقام والایی برخوردارند. 

 در بسیاری ازامور به جهت کثرت و تنوع استعدادها وغرایز در انسانها در قوانین اصلی و دائمی٬ برای موارد استثنایی و نیازمند قوانین متناسب با وضعیت موجود فرد٬ درکلیه قوانین و مقررات  حتی در واجبات و امورحرام اسلام وتشیع برای تسهیل درانجام وظایف شرعی وپیشگیری از ترک واجبات و نیزاعمال حرام و گناه موارد استثناء پیش بینی شده است؛که از جمله استثناها٬ ازدواج موقت زن مجرد و مرد مجرد و متاهل در صورت پیدایش شرایطی خاص؛می باشد.این قانون بیشترحافظ خانواده و تحکیم روابط زوجه دائمی هست که درصورت بیماری زن و یا مسافرت طولانی مدت مردو...کانون خانوادگی ازهم نپاشیده وزندگی فرزندان به مخاطره نیافتد؛ زیرا اساس زندگی زناشویی؛رشدوتعالی ومعرفت خانواده وبندگی خداست و ارضاء غرایزجنسی در حد نیازومعقول همچون سایر نیازهای بدن؛وسیله ای برای نیل به کمال انسانی است وهدف نیست.

اساس ازدواج موقت٬غریزی بوده وادعای علاقه وعشق دروغی درجهت کسب رضایت جنس مونث هست٬لذا اگرهدف جنس مونث غیرازهدف مرد بوده ودنبال تامین نیازعاطفی و...خود باشد٬دراین ازدواج شکست خورده وصدمات زیادی خواهددید. ازاین جهت٬شناخت کامل مقررات ازدواج موقت قبل هر اقدام برخانم ها ضروری است. 

درقرآن؛خداوندحکیم درآیات متعدد زوج رابه رعایت حقوق زوجه وادارنموده واوراازظلم نهی کرده است؛ودرصورت اعمال ظلم برهمسر وعده عذاب بر زوج را داده است؛ازسوی دیگر؛برای رعایت حقوق مرد با لحاظ شدت غرایزجنسی مرد وسختی کنترل آنها برمرد در برخی موارد و نیز حفظ جامعه از فساد اخلاقی وتعرض برزنان وحفظ شخصیت وکرامت انسانی زن درجامعه وتأمین نیازهای زندگی زن درمواقع بی همسری ومواقع اضطراری جامعه وکمبود مردو...راه را برچند همسری دائم مرد مشروط به رعایت عدالت بین آنها٬وموقت زن مجرد ومرد متاهل ومجرد بازگذاشته است.امٌا متأسفانه درطول تاریخ٬ قانون ازدواج موقت وچندهمسری مرد مورد سوء استفاده قرارگرفته ونظراسلام نادیده گرفته شده و ازمسیرخودمنحرف شده است؛به طوری که همواره یکی از ابزار جنگی در شکست مسلمانان با انحراف افکار مسلمانان به هوای نفس بوده وهست.

جمع بندی روایات نشانگرمشروط بودن وضعیت موقت اضطراری متعه بوده و موید هوسرانی که درقرن چهارده تلقی می کنندنمی باشد..برخی روایات حرام بودن متعه برفردی ودر برخی دیگر وجوب متعه برفردی وبرخی استحباب رامی رساند .ازسوی دیگر٬موقعیت ودیدگاه جامعه نسبت به زن درصدراسلام باقرن چهاردهم بسیارمتفاوت می باشد.با ظهوراسلام زن ازکالا و بردگی مرد وزنده به گور شدن خارج شده وبه عنوان انسان پذیرفته شد و زنان صاحب علم وکمال پدیده ای روزافزون شد٬لذا با افزایش ارتقاءعلمی ومعنوی وشخصیت زن درجوامع اسلامی این نوع ازدواج کاهش وبه موارد استثنایی محدودگردید٬هر چند هنوزافکارکالاانگاری زن دربرخی مردان مسلمان باقی بوده وجزبه لذت گرایی نمی اندیشندبه همین دلیل ٬توان باورموارداستثنایی اسلام ودلایل مقاومت زنان دربرابراین دیدگاه رادرقرن چهاردهم ندارند.

 برخی باحال وهوای مدعیان قرائت متعدد از اسلام واجازه پذیرش آیات قرآن واحادیث برمسلمان در شنیدن مواضع اسلام ازکلمات قبول دارم و یا دارید استفاده می کنند درحالی که گفتن قبول دارم یا ندارم آیات قرآن؛ وجه شرعی نداشته ودرصورت انکارآیات قرآن؛ حکم مرتد پیدامی کند.اگر آیات قرآن دراجرا آ زاد گذاشته باشند می توانیم فقط در نحوه اجرا چون وچرا کنیم.البته تلاش برفهم معانی آیات٬بحثی دیگراست.از این رو٬نگارنده صرفا در صدد بیان مواضع اسلام ومعضلات وبدعت های پیش رو درسوءاستفاده از حکم خدا درقرن چهاردهم هست . 

درچند سال اخیر٬سیرصعودی و روند غیرعادی در ازدواج موقت ومیزان ونحوه تبلیغات وافزایش بی سابقه انواع محرّکات جنسی مستقیم وغیرمستقیم ونامرئی دررسانه های گروهی داخلی وخارجی وفضاهای مجازی٬نشانگر سوءاستفاده ازاین قانون خداتوسط برخی مردهاونیزدشمن درجهت دهی وتشدید وفضاسازی روانی درایجاد نیاز کاذب وتشویق برتأمین فوری حتی برنوجوانان دختروپسرو دختران مجرد بدون اجازه ولیٌ؛ می باشد تا منجر به ازهم پاشی نهاد وکیان خانواده وکارکردهای ویژه آن درحکومت اسلامی وایران شده وتداوم احیاء حکومت اسلامی مطابق باویژگی های آن دراسلام تبدیل به حفظ اسامی وظواهراسلامی شده ولی در محتوا وک یفیت واجرا منویات دشمن وعده ای نادان وکج فهم عملیاتی گردد.

بزعم برخی مردها٬که انتخاب همسر فقط یک سو دارد٬که به محض اراده؛ محقٌ هستند؛ به هر زن ودختر قابل دسترسی در اطراف خود٬پیشنهاد ازدواج موقت دهند واینها مجبورند به جهت مجرد بودن بپذیرند!!والٌا متهم به عدم پذیرش آیه قرآن می شوند.!! مردان زیادی برای مجاب وملزم و متقاعد نمودن جنس مونث که همواره از این نوع ازدواج به دلیل کالاانگاری مردان و تحقیرشخصیّت زن اکراه دارند؛ ازاین توجیه بی پایه و ساخت خوداستفاده می کنند درحالی که دراسلام هیچ گونه الزامی برزن ومرد درازدواج موقت نبوده ومختص موارد خاص بوده وصرفا  تشخیص خودفردملاک بوده و وجوب وحرام ومستحب ومکروه ومباح بودن این عمل را تعیین می کند. پیشنهادهای مکرربدون استثناء به زنان وبی اعتنا به شخصیّت انسانی وجایگاه زن درقرن حاضر برای پذیرش چنین ازدواجی که استفاده بیجا ازاین قانون حرمت وارزش وی را درحدّ یک کالای مصرفی ارزان قیمت پایین می آورد؛ موجب ناامنی همه دختران وزنان وحاکمیت غرایزجنسی درروابط انسانی زن ومرد درجامعه شده وشأن وپایگاه اجتماعی جنس مونث را درحدّکالای مصرفی نگه می دارد ودیدگاه مردنیزنسبت به زن صرفا کالای مصرفی گردیده ونگاه های آلوده وجسارت وگستاخی برزنان نیزسیرصعودی وحیاء زن ومردکاهش یافته وعفت عمومی صدمه می بیندو دستور اکید قرآن در ترک چشم چرانی و نگاه آلوده به نوامیس مردم هر لحظه ودر هر مکانی زیر پا له می شود٬درحالی که ازدواج موقت همچون داروی مسکن٬ درمان درد نیست بلکه تسکین موقت درد است و درمواقع ضروری وعدم دسترسی به درمان قطعی مجازشده است.٬والاّ پاسخگویی آنی همچون حیوانات ٬فرهنگ عمومی مسلمانان می شودکه هدف ازخلقت انسان٬ تسلیم وبندگی خداو رسیدن به کمال انسانی است نه نزول به مرتبه حیوانیت.

افزایش سیرصعودی سوء استفاده پیشنهاد ازدواج موقت همچون بیماری مسرّی امنیت زنان وخانواده هارا ازبین برده ونفرت وبی اعتمادی وبی وفایی وعدم صداقت٬پیداوپنهان ازمرددرذهن زنان ایجاد کرده ویکی ازگلایه آنها شده است.اگرواقعا قصد اجرای دستور قرآن هست؛ باید مردان متأهل که بیشترین طرفداراین نوع ازدواج هستند به عدالت عمل نموده و به یک همسر اکتفا نمایند٬چون این هم دستورخداست:"...ولوخفتم فواحدة..."درقرن حاضر حرف عادلانه نیزکمیاب شده چه رسد به عمل عادلانه!!!  

"قال رسول الله صلی الله علیه وآله:ایٌاکم وفضول النظر فانٌه یبذرالهوی ویولدالغفلة"                                                                                    بحارالانوارج۶۹ص۱۹

"از نگاه های اضافی بپرهیزید چراکه تخم هوس می پراکند وغفلت می زاید"

تشخیص سلامتی:اگر به محض مشاهده خود یا تصویر جنس مخالف ٬ متوجه ومتمایل به ویژگی های فیزیکی وی(زن یامرد)می شوید وتلاش برادامه برخورد برای استفاده ممکن حتی متوسل به حیله در تصاحب مقدورو...دارید ازانحراف جنسی خود مطمئن شوید وعلاج نمائید.توجه داشته باشید چشم انسان بدون اراده فرد٬آئینه درون وراستگوتراز زبان وی هست٬لذا پنهان کردن این انحراف ونگاه های آلوده به ویژه برجنس مونث ممکن نیست.لذا تلاش برازدواج موقت مکررومستمربا وجودهمسردائمی را به حساب انجام آیه قرآن نگذارید این خودفریبی بیش نیست.

افرادسالم و دارای شخصیّت طبیعی به حرکات و افکار وهیجانات خود مسلّط بوده و با اراده وتعقل واعتقاد وباورهای خود٬ اجازه بروز حرکت یا فکری را به خود می دهند.

حکایت برخی مردان متمایل به ازدواج موقت٬برخی متاهلِ٬حکایت خانمی است که همسرش گم شده بود به همراه همسایه دراعلام به پلیس ویژگی های آرزویی خودراگفت همسایه اش گفت شوهرشماکه اینطوری نبود گفت٬حالاکه می خواهند پیدا کنند بگذار خوبش راپیدا کنند!!

برخی مردها بدون توجه به وضعیّت شغلی وعلمی وخانوادگی وایمانی و...خود وجنس مونث٬وتبعات این نوع ازدواج برجنس مونث٬ همچون خرید سیب زمینی و پیاز بر طبق معیارهای آرزویی خود وعدم تحقق آرزوها درازدواج خود٬ با حس خودخواهی و برتربینی بامنشاء باورهای مردسالاری به هرسن وموقعیّتی پیشنهادازدواج می دهند که نتیجه مشخص و باور کمبود عقل وحاکمیت غریزه و بی وفایی مرد نسبت به خانواده واحتمال خیانت ودروغ را در پیشنهاد گیرنده ایجاد کرده و مانع ازدواج دائم با چنین مردانی شده وسن ازدواج درجنس مونث بالامی رود.

لذا باید پیشنهادها واقدام به ازدواج٬ضمن ثبت رسمی ازدواج با ذکردلیل اضطراری وشرایط زوجه ومیزان مهریه متناسب با شأن زن وتعیین تکلیف فرزند احتمالی به طورالزامی درمحاضررسمی٬ برای احقاق حق درصورت فریب و...زن محدود به زنان مجرد(بیوه ؛مطلقه ؛ازدواج نکرده بالای۶۰ سال)باعدم احتمال ازدواج دائم همچون صدر اسلام وادوار و فرهنگ گذشته صورت گیرد.

ازسویی با تکرار ازدواج موقت و اشتغال به هوسرانی واستفاده غیرضروری ومکرر ازاین قانون٬علاوه برکاهش تمایل به ازدواج دائم وکارکردهای متعالی آن در بین مردان٬ امکان ابتلا به بیماری ایدز افزایش یافته و ازسوی دیگر حیاء درزنان با ازدواج موقت مکرر از بین می رود که تبعات فردی وتربیتی واجتماعی وامنیتی جامعه وعفت عمومی مشخص است.

برخی از شدت شتاب دراین نوع ازدواج با توجیه خود٬زمان عدّه و نیزاذن پدر را که اکثر فقهاء مشروط کرده اند با سوءاستفاده ازناآگاهی زنان ودختران نادیده گرفته وحرامی از نوع دیگر مرتکب می شوند.!!در مواردی دختری را اززندگی سالم وازدواج دائم محروم می نمایند٬این وجهی دیگراز سوءاستفاده از قانون خداست.

برخی احادیث ازدواج موقت با دختررامنع کرده اند.

از نظر آیت الله بهجت اذن پدرشرط ازدواج دخترهست .برخی فتوای ایشان رادربرخی سایتها تحریف کرده اند.

زن ناموس خداست؛ لذاغیرت ورزی وحفظ حرمت زن وظیفه مرداست چون امانت خدادراختیارمرداست .البته درصورت حاکمیت ایمان وتقوی٬در مرد٬زن انسان است٬ وحرمت وحریم وی محفوظ.هیچ مردی مجاز نیست به بهانه آیه ازدواج موقت در قرآن ؛نگاه ها وفکرش را رها و در بین همه زنان قابل دسترسی!!در محیط کار وبازار ودانشگاه ومدرسه وخیابان هاو... بدون لحاظ شأن زن وحفظ عفت عمومی٬دنبال ازدواج موقت گردد.اگرچنین مشاهده شد به طور یقین حاکمیت با هوای نفس است ٬هر چند ظاهرالصلاح بوده و یا لباس تقوی پوشیده باشد. البته کافرهمه رابه کیش خودمی داند!!برخی مردان تصورمی کنندهمه مردان وزنان مثل او در کشاکش نفس وغریزه درگیرندو....ولی فقط خیال باطلی بیش نیست٬ بسیاری ازمردان وزنان جز به علاج قطعی ودائمی نمی اندیشند وارتباط خود را با خدا بیشترمی کنند تا با تمسّک به فرمایش مولای متقیان نفس را در مهارخود داشته باشند وموفق به مهارهستند. خالق حکیم در قرآن برتک همسری تاکید دارد روند مسیرمتعالی سازنیزهمین است.

باید اذعان نمودکه آن گونه که تبلیغ می شود تعداد مبتلایان ونیازمندبه ازدواج موقت واقعی٬ سیرصعودی وافزایش غیرعادی نداشته است٬ ولی تبلیغات سوء رسانه ای نیازکاذب وهمه گیر ایجادکرده است.علت براهل بصیرت هویداست.

برهمه فرهنگ بانان ومتولیان فرهنگی ومذهبی لازم است باسازوکارهای منطقی وشرعی وقانونی جلوی سوء استفاده های معمول به بهانه آیه قرآن را بگیرند ودشمن را نیز خلع سلاح نمایند.

نکته قابل تأمل:

آیا مردان مصرّ بر ازدواج موقت براساس اجازه قرآن٬ تمام آیات قرآن ومستحبات را به دلیل دین داری وتدیّن خود عمل می کنند و فقط همین یک آیه وعمل مستحب باقی مانده است؟!!!

هشدار به برخی مسئولین خواب رفته مسلمان

در بررسی اجمالی توسط نگارنده (حدود۱۵ساعت دربهمن 89)مشخص شد تبلیغ ازدواج موقت با روند فوق درفضای مجازی ۱۵۱۶۶۹۵۷بار تصویروکلام مستهجن وغیرشرعی ازازدواج موقت ومحرکات مختلف جنسی درهزاران سایت وبرخی با نام های مستهجن تکرارشده است که به جهت رعایت عفت عمومی وعفت قلم ازتوضیح بیشترو بیان کلمات که تعداد فوق فقط شامل جستجوهای نگارنده بوده وتعداد بسیار بیش ازاین است معذورم. لازم به ذکراست پس ازسالها تبلیغات سوء روانی بروز نتایج زیانبارآن در جامعه ایرانی و سالها هشدار فرهنگبانان بیدار جامعه٬بالاخره بیشتر تصاویر مذکوراز سوی مسئولین بسته شده است.نوش داوری بعدازمرگ سهراب همچنان در بلبشوی فرهنگی کشور ادامه دارد....

بررسی عمقی و کیفی ازاهداف وعملیات اجرایی این سایتها؛ حاکی ازآن است که گردانندگان وهدایتگران وحامیان این سایتها درداخل وخارج از کشوربه تعبیر واضح تر٬کلنگ برداشتند تا هر چه از حیاء ذاتی انسانها به ویژه مسلمانان ایرانی وارزشمندی حرمت انسانی به ویژه حرمت و حریم زن وپاکدامنی وعفت وخویشتن داری وغیرت ومردانگی وتعصب ناموسی وحجاب درونی و بیرونی زن و مرد به ویژه مسلمانان وایرانیان و در نهایت کیان خانواده را ازریشه برکنند.برخی سایتها با هویت زن٬تلاش براعتمادسازی برای ارتباط بادختران وزنان ایرانی است ولی هویت٬ساختگی ومرد؛می باشد.هیچ عقلی درفضای اینترنتی بدون دسترسی مستقیم وقابل مشاهده خارج ازاین فضای مجازی؛ این میزان اعتمادسازی رانمی پذیرد.الحمدالله اگرتعداد سایت بیشتراست تعداد بازدید کننده بسیاراندک می باشد ولی به دلایل مذکور یکی هم زیاد است چون محرکات جنسی مسریٌ وزود بازده است. از بین رفتن قبح مصادیق اعمال خلاف عفت عمومی در فضای عمومی با یک بار تکرار حیاء را کاهش داده و تماشای مکرر٬حیاء را ازبین می برد.کثرت سایتها نیز با همین هدف هست.

این که یکی ازمعضلات طلاق عدم آموزش های جنسی وبی اطلاعی زوجین است درست است ؛اما مشکل نه با ازدواج موقت قابل رفع است نه در فضای اینترنتی؛که تنوع وکثرت بازدید کننده هشیاری بسیاری رامی طلبد.باید این آموزش ها صرفا ازسوی وزارت بهداشت به صورت انحصاری بالحاظ موازین شرعی وفرهنگ ایرانی و هشیاری کامل دربرابر آموزش های هدایت شده به موارد مذکوردرفوق ازسوی دشمن صورت گیرد.

لطفا به سوالات زیر پاسخ دهیدتاپس ازبررسی نمایش داده شده و در پژوهش آتی استفاده گردد:

۱-نظر اسلام و تشیع درازدواج موقت چیست؟

۲-علل ازدواج موقت برای زن ومرد درایران کدام است؟

۳- چرا قریب به اتفاق زنان درعصرحاضر درایران ازاین ازدواج اکراه دارند؟

۴-درموارد قابل دسترسی شما؛چند درصد مردها درپیشنهادازدواج موقت شأن علمی وشغلی وخانوادگی و...زن یا دختررا رعایت می کنند؟درهرصورت چرا؟

۵-آیا شما حاضرید دختر یا خواهر یا مادر مجردتان،ازدواج موقت مکرر داشته باشد؟ بلی  خیر درهرصورت چرا؟(ویژه جنس مذکر)

۶-اگر شما مدتی با زن یا دختری در محیط کار یا...بنابرعرف وشرع آشنا شوید و نظرتان کاملا مثبت بوده واورا عفیف بدانید آیا بعد ازاطلاع از حداقل ۱۰بارازدواج موقت وی با رعایت تمام موازین شرعی وعرفی با مردها؛ باز او را عفیفه و پاکدامن ومناسب برای ازدواج تان تشخیص می دهید؟ در هر صورت چرا؟(ویژه جنس مذکر) 

۷-به نظر شما ازدواج موقت باید در سطح جامعه به شدت ترغیب وتبلیغ شود ونیاز ایجاد گردیده وازدواج دائم کاهش یابد؛یا همچون گذشته خود افراد بنابراجازه قرآن٬و وضعیت خود عمل کنند؟

۸- اگرازدواج موقت مرد به تضییع حقوق همسردائم منجرشود از نظرشما مانعی ندارد؟نظراسلام چیست؟

 ۹-اگر خواهر یا دخترتان بدون اجازه پدر٬شب زنگ بزند واطلاع دهد نزد همسرموقتش هست وشب نخواهد آمدچه جوابی می دهید وچه حالی می شوید؟(ویژه جنس مذکر)

۱۰-پیشنهاد شما برای عدم سوء استفاده ازازدواج موقت چیست؟

۱۱- به نظرشما میزان غیرت مرد درمیزان تمایل به ازدواج موقت موثراست؟

 خدایا مارا ببخش امام زمان ما دنبال یاورمی گردد و زمینه سازظهورتا ظهور کند؛ولی برخی امت او هنوز در خود مانده و مغلوب شیطان نفس شدند و در پی ازدواج موقت برای تغذیه هرچه بهتر و متنوع ترهوای نفس به نام انجام آیه قرآن وثواب با کالای مصرفی کردن ناموس خدا هستند و مجبوریم به جای آماده سازی مردم و زمینه سازی ظهور وکاستن از درد حجّت خدا این چنین بنویسیم.

خدایا من ازحجّت تو شرمنده ام وقتی ازثواب وآیه قرآن از سرهوای نفس دم می زدند سوختم وشرمنده ازامام زمانم، این بار تو بین ما وامام زمانمان واسطه شو ما راببخشد بعضی ازما اهل کوفه شدیم.

                          خدایا ما را در راهت صادق و با بصیرت قرار ده.

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی