کد خبر : 75924

نظرتشیع درازدواج موقت وبدعتی مجدددرقرن چهاردهم

همه احکام شرعی باید با توجه به نظر شارع و محدودیت های ایجاد شده انجام گیرد. تبدیل حکم محدود شده ازدواج موقّت به هوسرانی و اشتغال دائمی و کالا انگاری مخلوق خدا، سوء استفاده از حکم خدا و تحریف آن و ظلم عظیم به زن نیز هست.
قبل از ظهوراسلام ازدواج موقت وجود داشت، پیامبراسلام صلی الله علیه وآله با قرار دادن شرایطی در حفظ حقوق انسانی زن آن را امضاء نمود وتا حیات پیامبراسلام،  طبق آیه ۲۴سوره نساء که می فرماید:
"...فمااستمتعتم به منهنّ فأتوهنٌ اجورهنٌ فریضة..."
"و از هر کدام از زنان به عقد نکاح موقت برخوردارشوید مهریه اورا به عنوان واجب مالی بپردازید."
با شرایط مقرر انجام می شد، ولی پس از فوت پیامبراسلام، خلیفه اول در اواخرخلافت خود درخطبه های جداگانه ای ازدواج موقت را مورد حمله قرارداده و به صراحت گفت: "من ازدواج موقت را بر شما حرام می کنم و بر مرتکب شونده آن حد جاری می سازم، اگرچه در زمان پیامبر مرسوم بوده و پیامبر به آن عمل نموده و اگر چه آیه قرآن در مورد حلال بودن آن نازل شده باشد.
                                                                                                       سنن نسایی ۵/۱۵۳-الغدیر؛علامه امینی ۶/۲۰۵

 درخطبه ای دیگر گفت:"اگر بر من خبر دهندکه مردی ازدواج موقت کرده  است وی را سنگسارخواهم کرد."  

                                                                 تاریخ مدینه منوره۲/۷۲۰-مسنداحمدحنبل۱/۵۲-تفسیرفخررازی ۱۰/۵۱

وی حضرت علی علیه السلام را مورد مواخذه قرار داده و گفت:"می بینم من مردم را ازمتعه نهی می کنم و تو انجام می دهی.حضرت فرمود: "من سنّت پیامبر را به خاطر گفته یکی از مردم ترک  نخواهم کرد."    

                                                  صحیح بخاری۳/۶۹طبع سال ۱۲۷۹-سنن نسایی۵/۱۴۸-سنن بیهقی۴/۳۵۲و۵/۲۲-صحیح مسلم۱/۳۴۹

پس از اعلام جلوگیری عمربن خطاب؛ ابن عباس ازشخصیت های برجسته اسلام در همه جا و در سوال از ازدواج موقت می گفت: "ازدواج موقت هیچ اشکالی ندارد و حرام  نیست.  زیرا "حلال محمد حلال الی یوم القیامة وحرامه حرام الی یوم القیامة" درجایی که نص صریح قرآن هست، نمی توان اجتهاد نمود؛عمر اجتهاد به رای کرد."    الجامع  الصحیح۴/۵۵

حضرت علی علیه السلام فرمودند:"لولاانٌ عمرنهی عن المتعة مازنی"

"اگرعمر از ازدواج موقت جلوگیری نمی کرد کسی زنا نمی کرد مگر آن که پست و شقی باشد."

در روایات متعدد ائمه علیهم السلام دراعتراض عملی به تحریف آیه وسیره پیامبراسلام مردم را ترغیب به متعه نموده و برخی هزینه هم می دادند، به طوری که صالح بن عقبه از پدرش نقل می کند که گفت :"از امام صادق علیه السلام پرسیدم آیا برای کسی که ازدواج موقت بنماید ثوابی (ازطرف خدا) درنظرگرفته شده است؟ فرمودند: اگر با این عمل (ازدواج موقت) قصد قربت کند و صرفا به خاطر مخالفت با کسی که این عمل راحرام کرده ازدواج موقت نماید کلمه ای با آن زن صحبت نمی نماید مگر آن که خداوند به عدد هر کلمه حسنه ای برای او قرارمی دهدو...."             من لایضرالفقیه ۳/۲۹۵حدیث۱۸-وسائل الشیعه ۱۴/۴۴۲حدیث۳

این حسنات و ثواب ها دراحادیث در برابر رفع بدعت از آیه قرآن و سیره پیامبرصلی الله علیه وآله و مبارزه واعتراض عملی درتحریف قرآن وکلام پیامبربوده است وازدواج موقت به دلیل آیات متعدد در تزکیه نفس و پرهیز از تبعیت بی قید وشرط ازهوای نفس، فی نفسه دارای ثواب نمی باشد. این حکم نیز همچون سایر استثناهای احکام شرعی در مواقع اضطرار و موقعیت های خاص جهت پیشگیری از ارتکاب حرام  و ترک واجب  وضع  شده است.

ازنظرمذهب شیعه امامیه که معتقد به حلیٌت ازدواج موقت است، حلیٌت به این معنانیست که باید هر زن و مردی حتما ازدواج موقت نماید؛ بلکه در صورت اضطرار زن یا مرد می توانند برای مدت معینی به ازدواج یکدیگر در آیند.          

درایران تا بعد ازجنگ تحمیلی ازدواج موقت طبق آیه قرآن و روایات درمواقع اضطراری با حفظ شئون زن ومرد انجام می شد، ولی در جنگ نرم و سوء استفاده ازاین حکم اسلام،  بدعتی دیگر واقع شده و برخی ثواب ها را منحصر و فی نفسه درانجام ازدواج موقت بدون قید و شرط ودر حدّ وجوب برهر زن و مرد با هر شرائطی در اشباع هوای نفس قرارداده اند؛ در حالی که امام کاظم علیه السلام به علی بن یقطین فرمود:

"تو را با نکاح متعه چه کار وحال آن که خداوند تو را از آن بی نیازکرده است؛ و به دیگری فرمود:این کار برای کسی رواست که خداوند او را با داشتن همسری از این کار بی نیازنکرده است واما کسی که دارای همسر است، فقط هنگامی می تواند دست به این کار بزند که دسترسی به همسر خود نداشته  باشد."  

روایات متعددی نیز در باب وجوب خودداری ازمتعه کسی که از آن بی نیازاست؛آمده است.                                                       

همچنین حضرت در پاسخ فتح بن یزید درباره متعه فرمودند:"متعه حلال ومباح وآزاد است برای مردی که خدا او را با نکاح دائم زنی بی نیاز نکرده باشد.او خود را با متعه کردن ازانحراف نگه می دارد؛ولی اگر به وسیله نکاح دائم بی نیاز شده است متعه هنگامی بر او مباح است که از حضور نزد زوجه اش غایب باشد."     وافی،ج۳ص۵۶

آیاهیچ ذی شعوری به صرف این که آب خوردن حلال است در روز یک بشکه آب می خورد که خود را خفه کند؟

در قرن چهاردهم متأسفانه برخی مسلمانان با زمینه سازی دشمن همراهی نموده و حکم اسلام را دچار بدعت و تحریفی دیگر با اعمال سلیقه شخصی نموده اند؛که گویی خداوندحکیم؛ اشباع نفس را در شبانه روز بر زن ومرد فرض نموده است. درحالی که در تشخیص مفهوم و مصداق احادیث باید شرائط و موقعیت زمان  پرسش از معصوم مورد ارزیابی قرار گرفته و با آیات  قرآن مطابقت  داده شود.

از حضرت اباعبدالله علیه السلام نیز در سوال از نکاح موقت با دختران فرمودند:"همانا این امر سخت و مهمی است از متعه دختران باکره بترسید."

جای دیگراز معصوم نقل شده است:  "لاتتمتع بالمومنة فتذلٌها"           تهذیب ج۷ص۲۵۳

علٌامه حلٌی نیز در نکاح با دختران فرمودند:"متعه کردن دختر باکره حتی با ا ذن پدر و رضایت دختر مکروه است، چون ننگ است و راه  فحشا را بر دختران می گشاید و از رغبت مردان در نگاه آنها می کاهد"      الحسن بن یوسف،حلٌی،المتعلمین ج۲ص۵۳۱

در نگاه دینی مکروه یعنی عملی که خدا انجام آن را دوست ندارد، لذا نمی توان به آن نگرش مثبت داشت.

با جمع آیات و روایات در متعه شرائط و وضعیت و میزان اضطرار زن و مرد تعیین کننده وجوب و کراهت و مباح و استحباب آن است و نمی توان صرفا ثواب واستحباب موکّد را با وجود روایات منع از متعه استنباط  نمود.

شرائط نکاح موقت

درازدواج موقت همچون دائم، میزان مهریه را زوجه تعیین نموده و زوجین هر یک می توانند عقد را مشروط به شرائطی نمایند و امتناع از انجام شرائط  بنابر نظر برخی فقهاء حرام می باشد.

زوجه می تواند میزان ارتباط را تعیین نموده و به حدّ صحبت طرفین مشروط نماید. البته ضمانت اجرایی شروط، بستگی به میزان ایمان و تعهد و وجدان اخلاقی طرفین داشته و ممانعت از صدمه به زوجه تظمینی ندارد.

باید زنان بپذیرند این نوع ازدواج ماهیت کاملا غریزی داشته وعاری از احساس وعاطفه هست واظهارعشق ومحبت کاذب بوده والزاما به ازدواج دائم حتی با وجود فرزندی ازعقد موقت منجر نخواهدشد٬ هرچند این فرزند حقوقی همچون فرزند عقد دائم دارد و متعلق به پدر و واجب النفقه پدرهست، زیرا از نظر روان شناختی زن قلب مرد و مرد جسم زن را می طلبد در قلب ٬چند همسری بر زن مشکل ساز٬ ولی بر مرد ایده آل هست، لذا اگر زن هدف خود را همانند مرد قرار ندهد٬ طبق شواهد بسیاری به ناکامی وافسردگی وناامیدی و امتناع از ازدواج دائم به دلائل مختلف منجرخواهد شد.

آیت الله بجنوردی در این خصوص می فرمایند:"روح قوانین اسلام به شکلی است که نباید با عفت و حیای زن منافاتی داشته باشد. ما نباید این فرهنگ را باب  کنیم که زن هر روز بتواند زن یک نفر شود٬ چراکه با حیاء وعفت زن  سازش ندارد."

شایسته است علماء و مراجع تقلید روش اجرایی متناسب با معضلات قرن حاضر٬ در چارچوب آیات و روایات و نیز با استفاده از احکام  ثانویه ولایت فقیه از سوء استفاده از حکم الهی  و متزلزل شدن بنیان خانواده ها ممانعت نمایند.

                                                                                    والسلام علی من التبع الهدی
                                           

                                                   

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی