کد خبر : 75903

هنر از ديدگاه اسلام و قرآن به پيام اسلام شناس واقعي حضرت امام خميني (ره)

در نظام اسلامی باید امور هنری که رساترین ابزار تبلیغی در عین حال برنده ترین تیغ دشمنان اسلام در مقابله با اسلام نیز هست، با آموزه های دینی مطابق باشد.

وصيّت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

« وصيّت اينجانب به وزارت ارشاد در همه اعصار خصوصاً در عصر حاضر كه ويژگي خاصي دارد، آن است كه براي تبليغ حقّ مقابل باطل و ارائه چهرة حقيقي جمهوري اسلامي كوشش كنند. ما اكنون در اين زمان كه دست ابرقدرتها را از كشور خود كوتاه كرديم، مورد تهاجم تبليغاتي تمام رسانه هاي گروهي وابسته به ابرقدرتها به اين جمهوري نو پا نزده و نمي زنند. مع الأسف اكثر دولت هاي منطقه اسلامي كه به حكم اسلامي، بايد دست اخوت به ما دهند، به ما هجوم آورده اند، و قدرت تبليغاتي ما بسيار ضعيف و ناتوان است، و مي دانيد كه امروز جهان روي تبليغات مي چرخد، و با كمال تأسف، نويسندگان به اصطلاح روشنفكر كه به سوي يكي از دو قطب گرايش دارند، به جاي آنكه در فكر استقلال و آ‍زادي كشور و ملت خود باشند، خودخواهي ها و فرصت را در نظر بگيرند و مقايسه بين آزادي و استقلال را در اين جمهوري با رژيم ستمگر سابق نمايند... و از نهضت ها و نارواها به اين جمهوري تازه تولد يافته دست بكشند و با ملت و دولت در صف واحد بر ضد طاغوتيان و ستم پيشگان زبان ها و قلم ها را به كار گيرند....»

فرمايش و دستورمقام معظم رهبري در ديدار با رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت در پنجم شهريور ۱۳۸۷ «مقوله فرهنگ، بسيار مقوله مهمي است، همان طور كه بارها گفتيم مثل هوايي است كه انسان در آن تنفس مي كند، همه بزرگ كوچك، بالا، پايين، قشرهاي مختلف، مسئول، غير مسئول، در فضا تنفس مي كنند اين فضا را درست كنيد، تا همه سالم تنفس كنند».

آقاي احمدي نژاد در ديدار با مردم قم ارديبهشت ۱۳۸۷در عرصه فرهنگ فرمودند: «در عرصه فرهنگ نيز تلاش مي كنيم كه عالم و انسان هاي با معنويت تربيت كنيم. اما قدرت هاي بزرگ با هزينه صدها ميلياردها دلار شبكه هاي تبليغاتي راه مي اندازند و لشكريان فساد و شيطان در برابر ما قرار مي دهند. اگر در برابر هجوم فرهنگي نايستيم نمي توانيم از فرهنگ خود صيانت كنيم».

هنر از ديدگاه اسلام و قرآن به پيام اسلام شناس واقعي حضرت امام خميني (ره)

 به هنرمندان حقيقي «خون صدها هنرمند فرزانه در جبهه هاي عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمايه زوال ناپذير، آن گونه چيزي است كه بايد به تناسب عظمت و زيبايي انقلاب اسلامي، هميشه مشام جان زيبا پسند طالبان جمال حق را معطر كنند... هنري زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه داري مدرن و كمونيسم خون آشنام و نابود كننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بي درد و در يك كلمه اسلام آمريكايي باشد. هنوز در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط كور و مبهم معظلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نظامي است. هنر در عرفان اسلامي ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخ كافي گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعي خود تصوير زالو صفاتي است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي، فرهنگ عدالت و صفا لذت مي برند....» صحيفه نور ج ۲۱ ص 30

آيات و احاديث و تكليف هنر در نظام جمهوري اسلامي ايران

۱-" و لن يجعل الله للكافرين علي المومنين سبيلا"               سوره نساء آيه 141

"و خدا هرگز براي كافران نسبت به اهل ايمان راه تسلط قرار نداده است."

اين آيه شريفه قرآن از سوي خداوند حكيم، حكم كلي تمام مصاديق وارده از بيگانگان را معين نموده و تكليف مسلمانان را در هر موضوعي كه تسلط و وابستگي اجانب را بر مسلمين به هر نحوي فراهم نمايد، ممنوع و مردود شمرده است.

۲- "...فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزّور "         آيه ۳۰  سوره حج

ابوبصير مي گويد: از امام جعفر صادق عليه السلام درباره سخن خداي تعالي كه مي فرمايد: «از پليديها، از بت ها اجتناب كنيد و از سخن باطل و بي اساس بپرهيزيد.» سوال كردم، امام عليه السلام فرمود: منظور غنا (آواز طرب انگيز) است.                                  اصول كافي، ج ۶ص ۴۳۱

۳-"و من الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم و يتخذها هزوا اولئك لهم عذاب مهين"

امام محمد باقر عليه السلام فرمود: غنا از جمله چيزهايي است كه خداوند براي ارتكاب آن وعده عذاب جهنم داده است. سپس اين آيه شريفه را تلاوت فرمود: بعضي از مردم هستند كه سخنان بيهوده خريداري مي كنند تا مردم را از روي جهل و ناداني از راه خداوند گمراه كنند، و به دنبال آن، آيات الهي را مسخره مي كنند. خداوند بدين عمل آنها را به عذاب خوار كننده اي مبتلا مي سازد.                                       اصول كافي، ج ۶ ص ۴۳۱

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی