کد خبر : 77706

عوامل اعتماد ساز و شکل دهنده و تداوم کانون گرم خانوادگی

صداقت و یکرنگی و یکسا نی گفتار وعمل یکی از عوامل اصلی در اعتماد دیگران به ما هست.

1-صداقت و یکرنگی و یکسا نی گفتار وعمل یکی از عوامل اصلی در اعتماد دیگران به ما هست.

2- ایجاد امنیت وحفظ حریم خانواده با رازداری و پرهیز از انتقال دیده ها و شنیده ها به دیگران و تبدیل شدن به دستگاه ضبط و پخش.

این عمل علاوه بر ناامنی در خانواده وسلب آرامش وایجاد اضطراب و نگرانی پیدا و پنهان؛  تداوم گناه غیبت و تهمت و سخن چینی و افشا سرّ و آبروریزی را به دنبال دارد.

همچنین، این رفتار علاوه بر آبروریزی و هتک حرمت افراد؛موجب بی اعتمادی و ناامنی و کاهش محبت بین اعضا خانواده شده و کانون خانوادگی را سرد می کند. خانواده مومن به دستور قرآن در سوره حجرات آیه 12 عمل می کنند که می فرماید "لاتجسسوا..." تجسس در امور افراد زمینه انواع گناهان را ایجاد می کند.

3- تقویت نکات مشترک و کاهش و یا مسکوت گذاشتن موارد اختلاف جهت افزایش تفاهم و آرامش و شکل گیری کانون گرم خانوادگی

4- وجود معیار و ملاک واحد در اعضای خانواده در تعیین حقوق ووظایف زوجین و تشخیص خوب و بد. درکل جهان سه معیار و ملاک در سبک زندگی انسان ها وجود دارد:

1-عده ای قائل به اصالت لذت و کسب رضایت خود بوده و براساس میزان کسب لذت و منفعت به خود، خوب و بد را تعیین می کنند هرعملی که منجر به نفع و لذتی برای فرد می شود از نظر این گروه کاملا موجه بوده و از انجام آن ابایی ندارند لذا به حداقل ممنوعیّت رفتاری در جامعه در قالب قوانین بشری قائل هستند.

حرمتی برای خانواده وجود ندارد و زن و مرد هریک به دنبال کسب لذت و منفعت بیشتر هستند وهر نوع ارتباطی با جنس مخالف موجه بوده خانواده همیشه در معرض پاشیدگی هست.

2- گروهی خداپرست بوده و سبک زندگی خود را براساس کتاب راهنمای خدا تنظیم می کنند و معیار خوب و بد و وظیفه و حقوق خود را از کتاب آسمانی خدا تشخیص می دهند.

خانواده از مستحکم ترین نهاد جامعه به حساب آمده و محل امن اعضای خانواده بوده و محل تربیت انسان مسلمان به شمار می رود. اختلاف خانوادگی فقط در سلایق بوده و در اصول با هم مشترکند و هدف ها یکی بوده وکانون گرم خانوادگی با همدلی و همکاری همه جانبه اعضا خانواده برقرار هست در موارد اختلاف داور اصلی حکم خداست.

3- گروهی دیگر مخلوطی از دو گروه هستند خدا را تا جایی قبول دارند که مزاحمتی در لذت های نفسانی و انواع منفعت های اقتصادی و اجتماعی نداشته باشد اکثریّت مردم از این گروه هستند.

5- پرهیز از دخالت دادن دیگران حتی والدین به حریم روابط زوجین در موارد اختلاف، برای حفظ کانون گرم خانواده و ممانعت از شکل گیری کینه و دشمنی در دو خانواده

6- ممانعت ازاطلاع فرزندان ازاختلاف والدین و مشاهده مشاجره والدین برای پیشگیری از یادگیری و تکرار مشاجره والدین در حال و آینده

7- پاسخ گویی به غیرت فطری مرد و پرهیز از تن نمایی و خودآرایی و جلوه گری زن خارج از حریم خانواده و ایجاد اعتماد زوجین به یکدیگر با ارتباط سالم و مشروع با جنس مخالف

8- حذف الگوگیری از خانواده و پوشش ترسیم شده در تلویزیون و ماهواره و... برای پیشگیری عملی از زدودن حیاء از شخصیّت افراد به ویژه خانم ها و از بین رفتن قبح روابط ناسالم  زن و مرد و سستی بنیان خانواده و کاهش ازدواج و افزایش طلاق

چند سوال از خودمان:

 چرا اسم علی را نگه داشتیم و رسم علی را رها؟ 

با میراث علی چه کردیم؟

مگر ما شیعه همان علی نیستیم که به خاطر عدالتش فرقش را شکافتند و قران ناطق را کشتند یا شیعه علی هستیم که در ذهن خودمان ساختیم وعلی و حسین در گریه ها حضور دارند و در عمل ما غائب؟

چرا آسانترین راه را انتخاب کردیم که عزاداری می کنیم و گریه می کنیم، اما بدون توجّه به علت کشته شدن علی و حسین؟

چرا محبّت به اهل بیت را فقط در عاطفه تلقی کردیم و عمل را رها؟

آیا حجاب همسر و دختر علی با حجاب ما یکی هست؟

 چرا برخی شیعه ها از مؤمنان فراری، و به اهل گناه راغبند؟

 چرا بعضی زنان مسلمان شیعه در خیابان ها مسابقه زیباسازی راه انداخته و آیه قرآن را زیر پا لگد مال می کنند و خود و همسرشان به جلوه گری و تن نمایی و بدحجابی افتخار می کنند؟

                                                      با میراث علی چه کرده ایم؟

چرا ...

مطالب مرتبط:

دلیل عدم اجابت دعاها را از مولای متقیان با گوش دل بشنویم

http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=75100

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی