کد خبر : 267137

چرا بیشتر عملکرد سیمایی که دانشگاه ملّی هست، با شرع و قانون مغایر شده است؟

وقتی گاه و بیگاه، در برنامه های مناسبتی، بازیگر میهمان است و مجری از علائق و سلایقش تا نظراتش درباره مسائل گوناگون از او سوال می کند، روشن است که این بازیگر دچار توهم صاحب نظر بودن در امور گوناگون جامعه خواهد شد. درباره خوانندگان محترم نیز مسئله همین است. حنجره خوبی دارند و توانسته اند مفهومی که شاعر می سراید و با وزنی که او ساخته، صدایی بسازند، اما گاه شخصیت شاعر را به سرقت می برند و چنان رفتار می کنند که گویی آنچه خوانده اند، سخن خود آنهاست.
وضعیّت مرکز تبلیغ اسلام و صدور انقلاب اسلامی صدا و سیما که بنابرفرمایش معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) دانشگاه ملّی هست، در سالهای اخیر به ویژه بعد از ریاست آقای ضرغامی به شدّت مسیر نزولی را پیموده و برخی تولیدات صدا و سیما به ویژه سیما محلّ تبلیغ مصادیق ضد دینی و اشاعه اعمال خلاف موازین شرعی و قانونی و ماهواره ایرانی! شده است.
آنچه در تأئید صلاحیّت و تشخیص تناسب فیلم ها و برنامه ها و... در صدا و سیما در سطح کلان، مهمّ و ضروری هست، اعمال نظرات کارشناسان مذهبی و متخصصان فرهنگی و نیز فرهیختگان و نخبگان که توان مشاهده آثارعمیق ناشی ازعملکرد صدا و سیما در جامعه و نیز در افکار و رفتار و زندگی مردم در کلیه تصمیم گیری ها و مجوّز نمایش فیلم  سریال و برنامه ها و... هست، که متأسفانه طی چند سال اخیر این مهم عملا متوقّف شده است.
علت اصلی عدم تطابق نتایج نظرسنجی صدا و سیما با واقعیّت های موجود دربین مردم، همین امر و تلاش بر نظرسنجی در بین مردم عادی که برخی صرفا خندیدن و یا آهنگ شاد داشتن وطنز در قالب لودگی را مناسب بودن برنامه می دانند و آثار مستقیم و ماندگار روانی و فکری و عقیدتی فیلم و سریال و برنامه را نمی سنجند، لذا، این مهمّ یکی از دلایل مهمّ تفاوت معنی دار نتایج نظرسنجی صدا و سیما در سریال بیش از 70% غیرقابل پخش پایتخت 6 با نظر همه کارشناسان مذهبی و نخبگان و فرهیختگان می باشد.
در دوران ریاست آقای ضرغامی در صدا و سیما، همواره دراعلام نقائص وانتقاد و پیشنهاد گوش شنوا داشته و همه گونه مسیر اعلام اعتراض و انتقاد و پیشنهاد علماء و فرهیختگان و مردم را باز و مؤثر در برنامه ریزی های کلان و تولیدات صدا و سیما نموده بود، علاوه بر دریافت و اعمال فوری نظرات نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه از طریق سامانه ای که بعد ازریاست آقای ضرغامی تا حال متوقّف شده، از علماء نیز خواسته بودند در صورت ضیق وقت روی تکه کاغذی یادداشت و به ایشان ارسال نمایند. همین امر موجب ساخت سریال هایی مطابق با ذائقه ایرانیان شده بود که خیابان های کشوردر زمان پخش خلوت می شد. بعد از آقای ضرغامی، ذائقه مدیران و برنامه نویسان سیما و نویسندگان فیلم و سریال نقش تعیین کننده در تولیدات صدا و سیما داشته اند. این نوع مدیریّت یکی دیگر از دلائل نارضایتی کارشناسان مذهبی و نخبگان و فرهیختگان و برخی مردم بصیرو تیزبین است.
در چند سال اخیر و شدّت یافتن حاکمیّت کامل جریان اصلاحات متّصل به دشمن با ریاست هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی و صادق لاریجانی در قوای سه گانه و... و صدا و سیما و تقسیم شبکه های سیما در بین قوای سه گانه تا قبل از ریاست آیت الله رئیسی، در اثر حزب بازی ها و خفقان چندین ساله، بیشتر زحمات شبانه روزی آقای ضرغامی در تبدیل صدا و سیما به هم طراز نظام جمهوری اسلامی و در شأن مردم بسیار فهیم و تیزبین و هوشیار و مدافع اسلام و انقلاب اسلامی از بین رفت. سالها تاکنون، تقریبا هرروز آنتن صدا و سیما در اختیار هاشمی رفسنجانی وعلی لاریجانی و صادق لاریجانی جهت مطرح کردن آنها بوده و اکنون نیزهست و حتّی دعا کردن علماء به علی لاریجانی در ابتلاء به ویروس کرونا را که هیچ گونه جایگاه و پایگاهی در بین مردم ندارد و موجب ناراحتی می شود در هر بخش خبری مکرر پخش می کنند!!!این وضعیّت نشانگر خروج از بی طرفی ریاست و مدیران صدا وسیمای ملّی و شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما می باشد. 
حال، تنها راه رهایی از تداوم فجایع فرهنگی و اخلاقی و... موجود در رسانه ملّی، تغییر مدیریّت کلان صدا وسیما از جمله ریاست صدا و سیما و ریاست واعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بعد از تشکیل مجلس یازدهم با الزام به اجرای قانون اساسی و اقتضائات دانشگاه ملّی جمهوری اسلامی و جذب هنرمندان و مسئولان مدافع اسلام و انقلاب می باشد.  

                                     

آیا رمزگشای وضعیّت فعلی صدا و سیما، دیدارریاست صدا و سیما بلافاصله بعد از دریافت حکم ریاست از مقام معظم رهبری با حسن روحانی و اعلام مکررعلنی حمایت از دولت در سیمای دولتی و خروج آشکار از بی طرفی در انجام وظایف قانونی نیست؟!
طبق کدام قانون آنتن رسانه ملّی در اختیار کامل وزیر کشورجناب رحمانی فضلی با سوابق درخشان درانتخابات ریاست جمهوری سال 96 با وقوع گسترده جرائم و تخلّفات انتخاباتی و عدم پیگرد قانونی آمرین و عاملین وبیش از20 دقیقه دروغ از سلامتی انتخابات و بی توجّهی به نگاههای مقام معظم رهبری که روستائیان نیز جرم و تخلّف انتخاباتی را شناسایی کردند در محضر ولایت فقیه در مراسم تنفیذ حکم روحانی، در جریان فتنه بنزین در سال 98 قرار گرفت؟ 
اعلام دیرهنگام اسامی نامزدها و کاهش یک هفته از دوهفته اززمان قانونی تبلیغات نامزدها در انتخابات 98 با هدف ممانعت از تبلیغات نخبگان علمی که در اثر سیاست های غلط صدا و سیما و جا زدن ورزشکار و بازیگر در جایگاه صاحب نظر اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و...!! براکثریّت مردم حتّی در شهر محل سکونت ناشناخته  ماندند، از جمله اعمال خلاف شرع و قانون وزیر کشورعضو ناظر بر صدا و سیما هست!
 با تدقیق در ترکیب فعلی ریاست و اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما از چند سال قبل تاکنون، عملکرد موجود صدا و سیما کاملا عادی و در راستای اجرای اهداف و دستورات رؤسای حزبی منتخبین هست: 
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای (رئیس شورا )  وزیر اطلاعات معزول در فتنه 88 و معاون اوّل ریاست سابق قوه قضائیه با وضعیّت مصیبت بارو عملکرد بیش از 70% مغایر با شرع وقانون درقوّه قضائّیه، محمدجواد لاریجانی از سوی قوّه قضایّیه فاقد عملکرد ضروری و لازم در امور حقوقی کلان کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی و  حسام الدین آشنا (نایب رییس) و مشاور حسن روحانی با سوابق معلوم برهمگان از سوی قوه مجریّه، غلامرضا کاتب و احسان قاضی زاده هاشمی از سوی قوه مقننه تا حدودی فعّال در انجام وظایف و محمدحسین صوفی به عنوان دبیر شورا
شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصل 175 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است، نهادی برای نظارت بر صدا و سیما است. این شورا به عنوان بازوی نظارتی، مسئول ارائه مستقیم گزارش ها و ارزیابی های قوای سه گانه نظام از عملکرد رسانه ملی به رهبر جمهوری اسلامی است. این شورا از 6 عضو 2 نفر به انتخاب رئیس جمهور ایران، 2 نفر به انتخاب رئیس قوهٔ قضائیه و 2 نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود.

در چند سال اخیر به ویژه از بدو ریاست آقای عسگری، زن در سیما تبدیل به کالای لذّت بخش و تبلیغی شده و حتّی در برنامه کاملا علمی از جمله برنامه "باهم برای هم" از شبکه 2 وضعیّت شخصیّتی و رفتاری و ... مجری زن خانم گیلانی هیچ گونه تناسبی با موضوع و فضای برنامه آموزش روان شناس نبوده، و در طول برنامه مدام مشغول طنّازی و نازو... در لحن صحبت و تٌن صدا حرکات کلّ بدن و طرز نشستن و... بوده، تا حدّی که کلّ محتوای برنامه آموزشی بسیار خوب و مورد نیاز مردم در شیوع ویروس کرونا را  تحت الشعاع خود قرار می دهد!!! این مجری در شبکه آی فیلم نیز به همین روش فعالیّت دارد! ظاهرا برخی مجریان زن فاقد تقیّد دینی درصدا و سیما مأموریّت های ویژه ای یافته و جنسیّت را عرضه می کنند

ظاهرا برخی دیگراز مجریان زن در برخی برنامه ها و فیلم ها و...، با گریم خاص، مأموریّت خلاف شرع و قانون ایجاد التذاذ چشمی و کلامی و احساسی در بینندگان مرد برای مردان غیور و نجیب ایرانی و الگوسازی عملی برای دختران و زنان عفیف و نجیب ایرانی دارند!

علاوه بر نگارنده، تعداد کثیری ازاساتید و طلاّب انقلابی حوزه علمیّه قم به عنوان کارشناس مذهبی فرهنگی و تربیتی و رسانه اظهار نظر سخنگوی سپاه و سردار سلامی در حمایت ازعملکرد صدا و سیما علیرغم شواهد فاحش متعدّد و ملموس برهمگان را نمی پذیرند.

با توجه به عیان شدن ردّپای جریان نفوذ در کشور از جمله در صدا و سیما با دلایل کاملا مشهود برهمگان، و نادیده گرفتن وقوع جنگ نرم در انهدام خانواده اصیل ایرانی و ارزش های مذهبی و اخلاقی و تربیتی ایرانیان، اظهار نظرهای سردار سلامی و نیز سخنگوی سپاه قابل بررسی می باشد.

                                     

برخی از نظرات فرهیختگان در عملکرد سیما و تولید سریال خانوادگی پایتخت 6 از شبکه پربیننده یک در ایام نوروز سال 99
‍ 🔰 در نقد پایتخت 
✍️ حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه محقق و نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه 
به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
🔸"دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دست اندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره می کنم.
🔹 البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بی حدرقص و موسیقی، تعابیر بی ادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بی احترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشه ای تر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایران گریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال می شود و کتاب ها در باب ناتوانی و مجمع الرذایل بودن ایرانیان نوشته می شود.
🔸این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاق چی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بی عرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچ کاره و فرصت طلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری می کند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران می سازد.
🔹سوال این است که چرا عده ای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش می کنند تا ایرانی را با موفقیت ها، مقاومت ها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بی عرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
🔸انتظار این بود لااقل واقعیّت های ایران اعم از ضعف ها و قوت ها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
♦️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته می شود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریان شناسی سریال های ایرانی دقت بیشتری نمایند .
🔹 تحلیل و نقد سریال پایتخت را امشب با دقت و البته با ناامیدی دیدم متاسفانه نه تحلیل بود و نه نقد و نه پاسخ به نقدهای دلسوزان؛ مجری برنامه هم با توجیهاتش، خوب بازیگری می کرد و متاسفانه به جای پاسخ دادن به اینکه چرا این همه نقش های منفی در پایتخت، منتقدان را مخرب و نقدها را شیطنت خواندند."

 سردارغلامحسین غیب پرور رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین و جانشین قرارگاه امنیتی امام علی(ع) در نامه ای انتقادی به عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به حواشی اخیر ایجاد شده در برنامه های رسانه ملی، تاکید کرد: به نیروهای مؤمن و انقلابی میدان دهید و مجاهدانه جلوی خط ضد انقلاب و نفوذی بایستید.
با آرزوی توفیقات بیشتر برای جنابعالی و مجموعه رسانه ملی نکاتی به نظر رسید که مشفقانه با شما در میان می گذارم. بیش از یک سال است که در کنار کارهای خوب رسانه ملی، مواردی مشاهده می شود که قابل هضم و پذیرش برای نیروهای انقلاب نیست، در ادبیات امام و خلف صالحش (امام خامنه ای عزیز) قرار بود رسانه ملی به دانشگاه انسان ساز و مؤثرترین مرکز نشر معارف و ارزش های انقلاب اسلامی تبدیل شود. بلکه نقطه ثقل و گرانیگاه فرهنگی کشور در صداوسیما باشد. همگان از مشرب رسانه رفع عطش کنند و در دایره فرهنگ و تربیت حرف اول را صداوسیما بشنویم قرار بود شما الگو باشید نه تنها برای ایرانیان بلکه برای مردمان منطقه و جهان، قرار بود رسانه ملی روح و روان انسان ها را مدیریت کند.
آقای علی عسگری خود قضاوت کنید وضعیت فعلی رسانه چیست و کجاست؟ آیا شما در طراز انقلاب اسلامی تلاش می کنید؟ در سریال ها چه اتفاقات تربیتی و ارزشی را می توانید ارائه دهید؟ معرّف جامعه ایران اسلامی کدام سریال است؟ یکی را آدرس دهید. به بوی باران دلخوش کنیم که در آن قتل پشت قتل را نمایش دادید و بقیه قضایا در این مجموعه یا به سریال کاملاً ضد اخلاقی پایتخت؟ یا به سریالی که قرص می خورند و اموال مردم را غارت می کنند؟ که حتی یک پیام فرهنگی را در آن نمی توان دید یا به سریال هایی که لودگی را سرمشق قرار داده و زندگی های لوکس را ترویج می کنند؟
در شرایط سخت اقتصادی آیا تبلیغ اشرافی گری رواست؟ چقدر مردمانی که خانه های شیک و لوازم زندگی لوکس را می بیند و حسرت می خورند که بخشی از نقش آفرینان این فیلم ها معمولاً کسانی هستند که دل در گرو کشور و انقلاب ندارند.
آقای علی عسگری: این تذهبون
آیا مسئولین رسانه ملی می دانند یا در غفلتند؟ یا خدای نکرده بگوییم جریان نفوذ اتفاق افتاده است؟
جناب آقای عسگری نوشتن این جمله تلخ است، خدا می داند تلخ است ولی به نظرم می آید کلاف کار از دست شما خارج شده است.
چگونه است در برنامه زنده بازیگری نه چندان مطرح می آید و همه چیز را زیر سؤال برده و به گونه ای که شما مجبور می شوید آنتن را قطع کنید(فرمول یک و سخنان نسنجیده امیرحسین رستمی)، چرا دقت نیست؟ همان شب با مدیر شبکه یک آقای زین العابدین تلفنی صحبت کردم ولی دیگر فایده ای نداشت.
از سوی دیگر بعضی از مدیران مؤمن و انقلابی را زیر سؤال می برید (تهران ۲۰) به گونه ای که این چهره های خدوم را وادار به واکنش می نمایید. مگر در این نظام چند نفر مدیر انقلابی مانند مهندس فتاح یا سردار جلالی داریم؟
برادر ارجمند برای خدا یا اصلاح کنید یا واگذار نمایید. این انقلاب به برکت خون شهیدان پیروز شد و به ثمر نشست که خط مبارک و سرخ آنان هنوز تداوم دارد که شهید سرافراز قاسم سلیمانی از آن جمله است. شما امانتدارید، بگذارید تاریخ راجع به شما خوب قضاوت کند. به نیروهای مؤمن و انقلابی میدان دهید، مجاهدانه جلوی خط ضد انقلاب و نفوذی بایستید و به نصرت الهی مطمئن باشید از اینکه این قلم قدری تند و تلخ بود بر این برادرتان خرده نگیرید که جز عمل به وظیفه شرعی چیزی در ذهن و قلبم نبوده و نیست.
برادر شما غلامحسین غیب پرور

ممنوع التصویری مجریِ زنِ  انقلابی 
◀️ در صدا و سیمایی که سلبریتی محوری در تمام برنامه های مجری محور، حرف اول را می زند و در صدا و سیمایی که حیات خلوت و جولانگاه امثال محسن تنابنده، رضارشیدپور، رامبد جوان، علی ضیاء، فرزاد حسنی و...  است، باید شاهد ممنوع التصویر شدن زینب ابوطالبی باشیم.
⬅️ زینب ابوطالبی هم توسط جلادهای هشتگ ساز، ترور و حذف مجازی شد تا روایت گر سبک زندگی شهدا به روایت همسران آن ها نباشد، تا روایت گر کلام همسران شهدای ترور منافقین، مدافع حرم و دفاع مقدس نباشد.
⬅️ صدا و سیمای ما باید روایت گر خط القائی منافقین و معاندین و مسیح علینژادها باشد، نه روایت گر دختران خیابان انقلاب و تنها مجری انقلابی زن صدا و سیما.
⬅️ آیا بیان عبارتی عین عبارت حضرت امام، می تواند سند حذف باشد ولی صدها توهین به نظام و ارزش ها توسط سایر مجریان و بازیگران در آنتن زنده، خللی در کار آن ها ایجاد نکند؟
⬅️ چرا بازگشت زینب ابوطالبی مطالبه نیروهای انقلابی از صدا و سیما نشده است؟
🔹به نقل از کانال قرارگاه مطالبه گران انقلابی
🔴 نویسنده پایتخت ۶ کیست؟!
 🔹 آرش عباسی نویسنده پایتخت ۶ است که بعداز فوت مرحوم خشایارالوند خالق پایتخت، نویسندگی پایتخت ۶ را بر عهده گرفت.
🔹 او با کمک محسن تنابنده دقیقا خلاف مسیر پنج پایتخت گذشته که مرحوم خشایار الوند آن را نویسندگی کرده بود، حرکت کرد!
🔹 آرش عباسی تحصیلات خود رادر ایتالیا گذرانده و به زبان ایتالیایی مسلط است و در قسمتی از پایتخت در نقش یک دلال بازیکن فوتبال نیز ظاهر شد.
🔹 آرش عباسی سوابق ضددینی و ضدانقلابی شدیدی دارد، اوجزء امضا کنندگان نامه سراسر جسارت صدای آبان۹۸ است ودر قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی با اینکه از حامیان روحانی بود مطلب زشتی علیه رییس جمهور، مسئولان دولتی و حکومتی منتشر کرد!
🔹او نمایش نامه نویس تئاترهایی است که سراسر هجو و ابتذال است وعلنا نشان داده با دین و مذهب میانه خوبی ندارد و در پایتخت۶ با مسخره کردن نمادهای دینی و مذهبی، آن را عیان کرد.
🔹 تعجب از مدیران صداوسیما است که اجازه داده اند آرش عباسی با این سوابق افتضاح، نویسندگی سریال پایتخت ۶ راکه مخاطب میلیونی داردبه عهده بگیرد و هرآنچه ضد ارزش های دینی وفرهنگی بود واردسریال نماید!
🔥 @mahramaneh1

 یاسر جبرائیلی کارشناس امور سیاسی
🔺صدا و سیما و گناه نابخشودنیِ "مرجعیت بخشی" به بازیگران
🔹چرا بازیگران سینما و تلویزیون، به اندازه ای مرجعیت اجتماعی یافته اند که در بزنگاه های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش های اساسی و بعضا تعیین کننده ایفا می کنند؟ آیا آنان شایستگی چنین جایگاهی را در جامعه دارند؟
🔹پیش از پاسخ به این سوال، باید در شخصیت بازیگران دقیق شویم. بازیگر کیست؟ بازیگر در واقع هنرمندی است که می تواند ذهن خود را در اختیار نویسنده و جوارح خود را در اختیار کارگردان بگذارد تا به دستور آنها بگوید و بجنبد. بازیگر به اختیار خود نه سخنی می تواند بگوید و نه حرکتی می تواند بکند.
اواخر سال ۱۳۹۷ اتفاقی افتاد که اشاره به آن، در لمس بیشتر این معنی به ما کمک می کند. وقتی خشایار الوند، نویسنده سریال پایختت چهره در نقاب خاک کشید، دیدیم که کلّ پروژه متوقف شد؛ نقی معمولی با رفتن خشایار الوند دچار مرگ مغزی شد و از سیروس مقدم که مسئول تنظیم حرکات جوارح او بود نیز، کاری برای احیایش برنیامد. آقای مقدم حرف جالبی در تلویزیون زد و گفت من تجربه از دست دادن عوامل را در میانه کار دارم و پس از فوت خانم پوپک گلدره، بازیگر دیگری را جایگزین کردم. اما نویسنده را نمی توان جایگزین کرد و آقای مقدم هم نتوانست. نویسنده خالق همه شخصیت های فیلم و داستان فیلم است و جایگزین ندارد.
🔹حال پرسش اینجاست که چرا علاقه مردم به شخصیت نقی معمولی-که مخلوق ذهن خشایار الوند است- آقای محسن تنابنده را تبدیل به سلبریتی می کند و او در مسائل گوناگون از موضع و جایگاه نقی معمولی اظهار نظر می کند؟ آیا او این حق را دارد؟ 
آیا تبدیل شدن بازیگران به صاحب نظران اجتماعی، سوء استفاده و سرقت شخصیت محبوبی نیست که نویسنده خلق کرده است؟
🔹پاسخ این سوالات البته روشن است. اما چه چیزی باعث شده است که بازیگران، به چنین جایگاهی در اجتماع برسند؟ به نظر می رسد مقصر اصلی در این سرقت شخصیتی، سیاست گذاران و تصمیم گیران سازمان صدا و سیما هستند. سازمان صدا و سیما به جای اینکه بیینده را از این وهم در بیاورد که آنچه دیده است، فیلم است و آنکه بازی می کند، در حال اجرای دستورات نویسنده و کارگردان است، در فضای خارج از فیلم بیشتر به وهم این همانی معمولی-تنابنده دامن می زند.
 وقتی گاه و بیگاه، در برنامه های مناسبتی، بازیگر میهمان است و مجری از علائق و سلایقش تا نظراتش درباره مسائل گوناگون از او سوال می کند، روشن است که این بازیگر دچار توهم صاحب نظر بودن در امور گوناگون جامعه خواهد شد. درباره خوانندگان محترم نیز مسئله همین است. حنجره خوبی دارند و توانسته اند مفهومی که شاعر می سراید و با وزنی که او ساخته، صدایی بسازند، اما گاه شخصیت شاعر را به سرقت می برند و چنان رفتار می کنند که گویی آنچه خوانده اند، سخن خود آنهاست.
🔹وقتی این توهم، هم در بازیگر و هم در مردم، ایجاد شد، بازیگران یا به استخدام سیاسی درمی آیند و در بزنگاه های سیاسی مورد بهره برداری قرار می گیرند، یا اینکه دوز این توهّم در جامعه چنان بالا می زند که بازیگران سیاستمدار می شوند.
🔹این وضعیت متوهّمانه، حاصل نگاه تفرجگاهی به جای نگاه دانشگاهی به صدا و سیماست. هدف صدا و سیما نباید سرگرم کردن مردم و گذراندن وقت آنها باشد، بلکه هدف باید اعتلای سواد و فهم و درک و آگاهی مردم باشد. سلبریتی پروری و مرجعیّت بخشی به آنها، با این اهداف متعالی در تضادّ و تناقض است.
🔹خوب است دوستان تصمیم گیر در صدا و سیما، اگر هم بنا دارند به جای دانشمندان و صاحب نظران، عوامل فیلم و سریال را به برنامه ها دعوت کرده و از علایق و سلایقشان سوال کنند، به جای بازیگران، نویسندگان فیلم نامه ها، و به جای خوانندگان، شاعران را دعوت کنند تا درباره آنچه خلق کرده اند با مردم سخن بگویند.
@syjebraily

                                   
عباسعلی گرزین
🚨 سند۲۰۳۰، هتل اسپیناس و پایتخت ۶
🔹خیلی ها پایتخت ۶ را نقد کردند، دوستان عدالت خواه از ماجرای پول کثیفی گفتند که تنابنده گرفته، رسانه ای ها هم از سکانس آخر سریال گفتند و شباهتش به یک فیلم فارسی، اما مسائلی از این دست اگر چه مهم، فرعی هستند و حواس ما را از اصل ماجرا پرت می کنند.
🔹رحمت مشغول دل دادن و قلوه گرفتن است با یک زن شوهردار ! دختر محمود نقاش با پیشینه جواب رد به نقی و طلاق از همسرش، سوژه پسر خاله نقی یعنی ارسطو شده است، نقی هم هنوز بی خیال این زن نشده و دوست دارد که هنگام صحبت هما با طاهره، خودش هم باشد. دوقلوها مدام دروغ می گویند و نقی و هما را دور می زنند و در اینستاگرام و گروه های مختلف از خ د عکس و فیلم با ادا و اطوار می گذارند ...
🔹 ‏رفتار بهتاش با خانواده، در قله بی شعوری است. او ازطریق پُر بیننده ترین برنامه تلویزیون، «خانه مجردی»را وارد گزینه هایی می کند که یک جوان میتواند برای زندگی آینده اش به آن فکر کند! حکایت غیرت نسبت به همسر، ولایت پدر بر فرزند، بازنمایی جایگاه مرد در خانواده و کنایه های جنسی هم که واویلا
🔹 بله، اصل ماجرا، درون مایه این سریال بود . یعنی دشمنی تمام عیاری با نهاد خانواده ایرانی ! حالا اگر هم برای یکی دو مورد توجیه داشته باشیم، یا قضاوتها را عادلانه ندانیم، مجموع این عوامل نشان می دهد که این موجودِ در تاریکی، فیل است و لاغیر
🔹 ‏خب آقایان هنرمند برای چه باید پانزده قسمت برای دشمنی با خانواده سریالی بسازند ؟! چه سودی برای شان دارد ؟! اگر جلوی دوربین چیپس مزمز خوردند، ۱۵ جلسه رنو و پژو را تبلیغ کردند و برای هتل اسپیناس!! رپورتاژ رفتند، می تواند توجیه مالی داشته باشد. اما چه کسی برای نابودی خانواده ایرانی پول می دهد ؟!
🔹 ‏اساسا نابودی خانواده ایرانی یکی از کار ویژه های آژانس های سازمان ملل در ایران است ، که معمولا پولش را از سرچشمه، یعنی آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) می گیرند. برای مجریان سندتوسعه پایدار۲۰۳۰، چه لقمه ای می توانست چرب تر از یک سریال بِرند خانواده محور پربیننده باشد ؟!
🔹در قسمت آخر سریال وقتیکه ارسطو و بهتاش از آسانسور هتل خارج میشوند، تصویر خودشان خوب دیده نمی شود، ولی به مدت ۲۰ ثانیه ! یک پرچم در سمت راست تصویر به خوبی نشان داده می شود. آن پرچم آبی رنگ، پرچم یونیسف است ! یونیسف که با هتل اسپیناس تفاهم همکاری هم داشته ! آقا چرا توهم توطئه دارید ؟!
🔹 ‏خب اصلا یونیسف نایس، ولی به عنوان یک نمونه پزشکی که در دوره چابهاراین نهاد شرکت کرده گفته: «به ما آموزش می دادند که نوجوانان و جوانان باید به شما مراجعه کرده و فلان وسیله ( کاندوم ) را گرفته و بروند و کار خود را انجام دهند!» درست است که نباید توهم توطئه داشت، ولی ببعی بودن هم خوب نیست
🔹 ‏حالا چه نیازی به این پرچم بود؟ آخر این چه سوال مسخره ای است؟! شما یک تپه را که فتح کنید، روی آن پرچم می زنید؛ آن وقت توقع دارید کسی که از دشمن پول گرفته، مدیران و ناظران صدا و سیما را دور زده، از هرچه نهاد و سازمان نظام است سواری گرفته و مهمترین رسانه مملکت را فتح کرده ،پرچمش را نزند ؟!
🔹 ‏چه بسا آن پرچم در قسمت آخر سریال به این معنا باشد که:«پروژه با موفقیت به پایان رسید!» چه فرضیه هزینه یونیسف برای درون مایه ضدخانواده این سریال صحیح باشد، چه نباشد، پایتخت ۶ یک رسوایی بزرگ است و همین یک دلیل هم، برای آنکه یک فکر اساسی به حال مدیریت و ساختار صداوسیما بشود کافیست !
بینات

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی