کد خبر : 212074

واکاوی علل افزایش استثناپذیری جرم و مجرم در قوه قضائیه و مجریه

آیا دلیل اصلی عدم شفافیّت و یکسانی ظاهر و باطن دستگاه قضائی، داشتن زاویه از اصول و اهداف نظام جمهوری اسلامی و حضور فعّال در خط مقدم جبهه جنگ قدرت و ثروت و مقام و استثناپذیری جرم و مجرم و نگاه حزبی به جرم و مجرم و مجازات نیست؟

امر به معروف و نهی از منکر به تأسی از سیّد الشهداء

(أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَي)«آيا نمي دانيد که خدا مي بيند؟»علق /۱۴

بیان ویژگی های اصلی آمرین به معروف و ناهیان از منکر و ولایت برخی مؤمنان بر برخی دیگر و اجازه امر به معروف و نهی از منکر در آیه 71 سوره توبه در قرآن :
"وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ
 ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ ۚأُولَـٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّـهُ ۗ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ" 
"بعضی مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف و نهی از منکر می کنند؛ نماز را برپا می دارند؛ و زکات را می پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت می کنند؛ بزودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمی دهد؛ خداوند توانا و حکیم است"

قضا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 
"مساله قضا در رابطه با پاسداری از حقوق مردم در خط حرکت اسلامی، به منظور پیشگیری از انحرافات موضعی در درون امت اسلامی امری است حیاتی ، از این رو ایجاد سیستم قضایی بر پایه عدل اسلامی و متشکل از قضات عادل و آشنا به ضوابط دقیق دینی پیش بینی شده است؛ این نظام به دلیل حساسیّت بنیادی و دقّت درمکتبی بودن آن لازم است به دور از هر نوع رابطه و مناسبات ناسالم باشد. (و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل).
‎‎‎‎‎‎فصل سوم قانون اساسی در تبیین حقوق ملّت 
اصل‏ بیست و دوم: حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون‏ است‏ مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ تجویز کند.
اصل‏ بیست و سوم: تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‏ ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.
اصل‏ چهلم: هیچکس‏ نمی‏ تواند اعمال‏ حقّ‏ خویش‏ را وسیله‏ اضرار به‏ غیر یا تجاوز به‏ منافع عمومی‏ قرار دهد

سوالاتی سالها بی پاسخ در قوه قضائیه: 
چرا آمرین به معروف و ناهیان از منکر از روشنگری مردم از فساد درون قوّه قضائیّه هراسان بوده و امنیّت ندارند؟ 
آیا دلیل اصلی عدم شفافیّت و عدم یکسانی ظاهر و باطن دستگاه قضائی، داشتن زاویه از اصول و اهداف نظام جمهوری اسلامی و حضور فعّال در خط مقدم جبهه جنگ قدرت و ثروت و مقام و استثناپذیری جرم و مجرم و نگاه حزبی و گروهی و منافع آنها به جرم و مجرم و مجازات و مردم نیست؟
چرا وضعیّت موجود و مشهود قوّه قضائیّه متفاوت و متضاد با قانون اساسی و حقوق مسلّم مردم شده است؟
چرا برخی قضات با عناوین و سمت دادیار و بازپرس و قاضی دادگاه و دادستان وریاست دادگستری منصوب شده با امضاء ریاست قوه قضائیه، با روند قانونی گزینش و انتخاب قضات و مدیران ارشد قضایی مطابق نیست؟
جرم دخالت درامر غیر! یعنی کاری که به او ربطی نداشته! در کدامین اصل قانون اساسی و قوانین مجازات اسلامی به عنوان جرم تصویب شده است؟
چرا دستگاه قضایی کشور، برای حمایت از برخی! مجرمان خرد و کلان، جرم تراشی را برای به بند کشیدن زبان منتقد خواستار عدالت قضایی باب کرده است؟ 
 چرا دلائلی همچون "فقد ادله قانونی" شمشیر برّان در تبرئه مجرمان سالها بیرون زندان با جرائم مداوم و متعدد، در شکایت مظلومان حقوق به یغما رفته شده است؟!
چرا اصل بی طرفی در دستگاه قضایی کشور که پایه اصلی احراز وجود عدالت قضات و رؤسای دستگاه قضایی هست، حتی در شعار هم از بین رفته است؟!
آیا جرائم و تخلفات گسترده و بی سابقه در انتخابات سال 96، از نبود عدالت و عمل به شرع و قانون و آزاد بودن جرم وهر گونه تخلف پیدا و پنهان، بروابستگان جریان اصلاحات متصل به دشمنان اسلام با اجرای منویّات دشمنان، در مقابله خلاف قانون و شرع با هدف کسب آراء بیشتر و تصاحب میز ریاست جمهوری نبود؟  
چرا جریان اصلاحات جایگزین حزب رستاخیزقبل از انقلاب شده که همه مردم باید فقط آن را انتخاب والا مقابله را بچشد؟!
آیا اصل‏ بیست وششم قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، محدوده احزاب و گروه های سیاسی و... را تعیین نکرده که جریان اصلاحات با توسل به شیوه های خلاف شرع و قانون با بکارگیری دستگاه قضایی کشور و قوه مقننه و مجریّه عرصه را با چپاول مناصب و بیت المال و... برمردم ایران تنگ نموده است؟ 
چگونه  شرط های قانون اساسی در فعالیت احزاب و گروه ها حذف شده و دستگاه قضایی و مقننه و مجریه نمی خواهند ببینند؟
آیا مسئولیت اجرای این قانون به عهده قوای سه گانه نیست؟!!
 "احزاب‏، جمعیت‏ ها، انجمن‏ های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمنهای‏ اسلامی‏ یا اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏ که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادی‏، وحدت‏ ملی‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهوری اسلامی‏ را نقض‏ نکنند. هیچکس‏ را نمی‏ توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد یا به‏ شرکت‏ در یکی‏ از آنها مجبور ساخت‏." 
چرا بازداشت و مجازات مفسدین اقتصادی و مجرمان دانه درشت و صاحب منصب و... برای مردم ایران به خیالی خوش تبدیل شده و نامسلمانان از مسلمانان دولتی و قضایی پیشی گرفته اند؟!

                                      

آیا قطع و کاهش سرعت اینترنت و اختلال درصفحات شبکه های اجتماعی و سایت یا ... منتقدین جریان اصلاحات و آمرین به معروف و ناهیان از منکر، و آزاد گذاشتن تخریب اسلام و انقلاب و تلاش بر حذف نمادهای اسلام و انقلاب در کشور و...، درفضای مجازی و حقیقی تا سطح ولیّ فقیه، از سوی ریاست جمهوری دولت یازدهم و همفکران وی جزو وظایف قانونی قوه قضائیّه و قوه مجریّه و قوه مقننه هست؟!
چرا ...؟
شواهدی از مشتی از خرواراز ظلم عظیم و فساد درون سیستمی قوّه قضائیّه و مقابله خلاف شرع و قانون با افشاگران!! با توسّل به قضات فاقد عدالت

1تاوان کسی که دهانش بوی خمینی می دهد!     

منصور نظری، شاعر ارزشی و ناهی منکر بی دفاع و مظلومی که برای هیچ کس استفاده سیاسی ندارد نه حزب اللهی ها نه ضد انقلاب ها!

شاعری که انبوهی از تخلفات بعضی  قاضیان مسئله دار را در اختیار قوه قضاییه گذاشت و در ابتدا منجر به صدور کیفر خواست علیه قاضی مزبور شد، اما فشارها سبب شد کیفرخواست بایگانی شود، بازپرس پرونده منتقل شود و منصور نظری به جرم دخالت در امر غیر یعنی کاری که به او ربطی نداشته!(جرم جدیدا ایجاد شده توسط دستگاه قضای ایران)  به 1 سال زندان محکوم شده است و بیش از یک ماه از دستگیری و اجرای حکم زندان ایشان می گذرد.
http://www.rajanews.com/news/25889تاوان-کسی-که-دهانش-بوی-خمینی-می-دهد2/
شنبه 8 آبان 1395 ساعت 19:52


أنا عمار فاین کرار؟ / ما خواهان برخورد قاطع و کوبنده نظام اسلامی با منافقان و خائنان به مردم و انقلاب اسلامی هستیم
http://edalatkhahi.ir/2017/03/23/%D8%A3%D9%86%D8%A7-%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%9F-%D9%85%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%82/
تبرئه از جرائم و آزادی زندانی بعد از ضرب و شتم و شلاق در زندان!!
گزارش دیدار با عدالتخواهی که بخاطر گزارش فساد برخی قضات چهارمحال و بختیاری شلاق خورد و حبس کشید

http://edalatkhahi.ir/2016/12/31/%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B7%D8%A8%D9%82-%D9%88%D8%B5/

دستگاه قضایی زمانی می تواند پناهگاه مردم باشد که دست فاسدان را در درون تشکیلات خود قطع کند

http://edalatkhahi.ir/2017/03/11/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D9%86%D8%A7%D9%87%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B1/

ضرورت ایجاد سامانه ی شناسایی شاهدان دروغین

کارکرد بالای شهادت در رسیدگی به پرونده ها و صدور رای از یک طرف و آسان بودن فرایند اثبات ادعا از طریق شهادت و نبود نظارت بر فرایند معرفی شاهد از طرف دیگر باعث شده که بازار دغل و فریب از طریق طرح دعاوی واهی و معرفی افراد سودجو به عنوان شاهد ایجاد شود به طوری که غلامعلی دهشیری، رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری یزددر گفتگو با خبرگزاری میزان در تاریخ ۱۹۹ بهمن ماه ارائه گواه و شهود را ساده ترین و راحت ترین ادله اثبات دعاوی عنوان کرد و گفت: «بسیاری از احکام مبتنی بر ارائه گواه است».

http://edalatkhahi.ir/2017/03/05/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF/


آسیب شناسی مصداقی و علل افزایش جرم و مجرم در کشور(1)

 http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=200108&itemid=70536

آسیب شناسی مصداقی و علل افزایش جرم و مجرم در کشور(2)

http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=201141&itemid=70536 

آسیب شناسی مصداقی و علل افزایش جرم و مجرم در کشور(3)

http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=202035&itemid=70536
چرا با وجود این همه روند قانونی تعیین قضات! صدورآراء خلاف شرع و قانون بیّن در کثرت و در سطح کشورهمچنان رو به افزایش بوده و مظلوم پرونده (شاکی یا متهم) همچنان در مراجع قضایی دنبال حقوق پایمال شده خود مکرر هزینه می دهد و ندای عدالت و نبود ظلم و عادل بودن قضات و توسعه دستگاه قضایی و... مسئولان قضایی در رسانه بلندتر شده است؟!!
این وظایف در کجا و کی اعمال شده که این چنین، فساد درون سیستمی قوه قضائیه نظام جمهوری اسلامی ایران همه گیر شده و بیش از 15 میلیون پرونده!! 
آیا این وضعیّت دلیل اصلی عادی شدن و تسهیل فساد خرد و کلان مالی و... در کشور نشده است؟
فصل یازدهم تبیین وظایف قوه قضائیّه 
اصل‏ یکصد و پنجاه و ششم: قوه‏ قضائیه‏ قوه‏ ای‏ است‏ مستقل‏ که‏ پشتیبان‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی‏ و مسئول‏ تحقق‏ بخشیدن‏ به‏ عدالت‏ و عهده‏ دار وظایف‏ زیر است‏:
‎‎‎‎‎‎1 - رسیدگی‏ و صدور حکم‏ در مورد تظلمات‏، تعدیات‏، شکایات‏، حل‏ و فصل‏
 دعاوی‏ و رفع خصومات‏ و اخذ تصمیم‏ و اقدام‏ لازم‏ در آن‏ قسمت‏ از امور حسبیه‏، که‏ قانون‏ معین‏ می‏ کند.
‎‎‎‎‎‎2 - احیای‏ حقوق‏ عامه‏ و گسترش‏ عدل‏ و آزادیهای‏ مشروع‏.
‎‎‎‎‎‎3 - نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ قوانین‏.
4 - 
کشف‏ جرم‏ و تعقیب‏ مجازات‏ و تعزیر مجرمین‏ و اجرای‏ حدود و مقررات‏ مدون‏ جزایی‏ اسلام‏.
5 - 
اقدام‏ مناسب‏ برای‏ پیشگیری‏ از وقوع‏ جرم‏ و اصلاح‏ مجرمین‏.
اصل‏ یکصد و پنجاه و هفتم قانون اساسی:
 به‏ منظور انجام‏ مسئولیت‏ های‏ قوه‏ قضائیه‏ در کلیه‏ امور قضایی‏ و اداری‏ و اجرایی‏ مقام‏ رهبری‏ یک‏ نفر مجتهد عادل‏ و آگاه‏ به‏ امور قضایی‏ و مدیر و مدبر را برای‏ مدت‏ پنج‏ سال‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ تعیین‏ می‏ نماید که‏ عالیترین‏ مقام‏ قوه‏ قضائیه‏ است‏.
اصل‏ یکصد و پنجاه و هشتم قانون اساسی:
 وظایف‏ رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ به‏ شرح‏ زیر است‏:
‎‎‎‎‎‎1 - ایجاد تشکیلات‏ لازم‏ در دادگستری‏ به‏ تناسب‏ مسئولیت‏ های‏ اصل‏ یکصد و پنجاه‏ و ششم‏.
‎‎‎‎‎‎2 - تهیه‏ لوایح‏ قضایی‏ متناسب‏ با جمهوری‏ اسلامی‏.
‎‎‎‎‎‎3 - استخدام‏ قضات‏ عادل‏ و شایسته‏ و عزل‏ و نصب‏ آنها و تغییر محل‏ مأموریت‏ و تعیین‏ مشاغل‏ و ترفیع آنان‏ و مانند اینها از امور اداری‏، طبق‏ قانون‏.
اصل‏ یکصد و شصت و یکم قانون اساسی: 
دیوان‏ عالی‏ کشور به‏ منظور نظارت‏ بر اجرای‏ صحیح‏ قوانین‏ در محاکم‏ و ایجاد وحدت‏ رویه‏ قضایی‏ و انجام‏ مسئولیتهایی‏ که‏ طبق‏ قانون‏ به‏ آن‏ محول‏ می‏ شود بر اساس‏ ضوابطی‏ که‏ رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ تعیین‏ می‏کند تشکیل‏ می‏ گردد.
‎‎‎‎‎‎
اصل‏ یکصد و شصت و دوم: رئیس‏ دیوان‏ عالی‏ کشور و دادستان‏ کل‏ باید مجتهد عادل‏ و آگاه‏ به‏ امور قضایی‏ باشند و رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ با مشورت‏ قضایت‏ دیوان‏ عالی‏ کشور آنها را برای‏ مدت‏ پنج‏ سال‏ به‏ این‏ سمت‏ منصوب‏ می‏ کند.
‏ یکصد و شصت و سوم قانون اساسی‎‎‎‎‎: 
صفات‏ و شرایط قاضی‏ طبق‏ موازین‏ فقهی‏ به‏ وسیله‏ قانون‏ معین‏ می‏ شود.
اصل‏ یکصد و شصت و ششم:
 احکام‏ دادگاه‏ ها باید مستدل‏ و مستند به‏ مواد قانون‏ و اصولی‏ باشد که‏ بر اساس‏ آن‏ حکم‏ صادر شده‏ است‏.
اصل‏ یکصد و هفتاد و یکم قانون اساسی: 
هر گاه‏ در اثر تفسیر یا اشتباه‏ قاضی‏ در موضوع‏ یا درحکم‏ یا در تطبیق‏ حکم‏ بر مورد خاص‏، ضرر مادی‏ یا معنوی‏ متوجه‏ کسی‏ گردد، درصورت‏ تقصیر، مقصر طبق‏ موازین‏ اسلامی‏ ضامن‏ است‏ و در غیر این‏ صورت‏ خسارت‏ به‏ وسیله‏ دولت‏ جبران‏ می‏ شود، و در هر حال‏ از متهم‏ اعاده‏ حیثیت‏ می‏ گردد.
تاکنون کدامین قاضی به اشتباه خود اعتراف و خسارت به طرف متضرر پرونده پرداخت شده است؟!
اصل‏ یکصد و هفتاد و سوم:
 "به‏ منظور رسیدگی‏ به‏ شکایات‏، تظلمات‏ و اعتراضات‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ مأمورین‏ یا واحدها یا آیین‏ نامه‏ های‏ دولتی‏ و احقاق‏ حقوق‏ آنها، دیوانی‏ به‏ نام‏ "دیوان‏ عدالت‏ اداری‏" زیر نظر رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ تأسیس‏ می‏ گردد. حدود اختیارات‏ و نحوه‏ عمل‏ این‏ دیوان‏ را قانون‏ تعیین‏ می‏ کند."

آیین نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920301000078 

بخش دوم : گزینش داوطلبان تصدی منصب قضاء

۲. اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام، ایمان و عدالت.

۸ . حسن شهرت، اخلاق و امانتداری.

۱۰. داشتن حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۶ سال تمام در روز ثبت نام.

ماده۵۲ ـ "مقررات این آیین نامه نافی اختیارات رییس قوه قضائیه در خصوص استخدام قضات مطابق قانون نیست." 

یعنی ریاست قوّه قضائیه شخصا می تواند قاضی استخدام کند! اگر طبق قانون می تواند، چه نیازی به اختصاص حقّ اختیار هست؟!

اصل‏ یکصد و هفتاد و چهارم قانون اساسی:
" بر اساس‏ حقّ‏ نظارت‏ قوه‏ قضائیه‏ نسبت‏ به‏ حسن‏ جریان‏ امور و اجرای‏ صحیح‏ قوانین‏ در دستگاه‏ های‏ اداری‏ سازمانی‏ به‏ نام‏ "سازمان‏ بازرسی‏ کل‏ کشور" زیر نظر رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ تشکیل‏ می‏ گردد. حدود اختیارات‏ و وظایف‏ این‏ سازمان‏ را قانون‏ تعیین‏ می‏ کند."
نقش این سازمان در وقوع جرائم و تخلفات عدیده مشهود در وزارت کشور و زیرمجموعه آن در سطح کشور به ویژه در انتخابات 96 چه بوده و کجا مانده است؟
چرا در نظامی با پسوند اسلامی عدالت قربانی هوی و هوس عده ای اندک مرفه چپاولگر و حزب بازشده و مردم در عذاب فقدان عدالت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی می سوزند؟!!

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی