کد خبر : 202035

آسیب شناسی مصداقی و علل افزایش جرم و مجرم در کشور(3)

علیرغم تغییرات عمده و کیفی اخیر قوه قضائیّه ضروری می باشد. افزایش صعودی انواع فساد و جرم و مجرم در کل کشور حاکی از ناکارآمدی تشکیلات موجود در پیشگیری از جرم با مصرف تبلیغی و نمایشی و صرف بیت المال و اشتغال زایی، عملکرد بازدارنده از جرم نداشته است.

 امر به معروف و نهی از منکر به تأسی از سیّد الشهداء

(أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَي)؛«آيا نمي دانيد که خدا مي بيند؟»علق /۱۴

"...فتنه گران درابتدامی کوشند"شخصیّت" یا حتیّ " شخص" کسانی راکه ازپشت پرده افکار واندیشه ها ونقشه های آنان آگاه ترند از سرراه خود بردارند. به همین دلیل، کسانی که ازفتنه ها آگاهی دارند ودرباره آنها هشدارمی دهند مورد غضب ارباب فتنه قرارمی گیرند. شاید معنای این سخن که مؤمنان درآتش می سوزند وغیرمؤمنان ازآن به سلامت عبورمی کنند همین باشد."      موج فتنه ص54 احمدحسین شریفی

قوه قضائیه در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران منبعث از انقلاب مردم ایران بوده که در سال 1357 شناور در خون هزاران شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، و زجر آزادگان و آحاد مردم ایران در احیاء اسلام و حفظ انقلاب اسلامی با منشوراصیل اولیّه انقلاب، نشأت گرفته ازمدیریّت معمار کبیرانقلاب حضرت امام خمینی (ره) شروع به کار نمود، لذا، قوه‏ قضائیه‏ در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، قوّه‏ ای‏ است‏ مستقل‏ که‏ پشتیبان‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی‏ و مسئول‏ تحقق‏ بخشیدن‏ به‏ عدالت‏ و عهده‏ دار وظایف‏ زیر است‏:

1- رسیدگی‏ و صدور حکم‏ در مورد تظلمات‏، تعدیّات‏، شکایات‏، حل‏ و فصل‏ دعاوی‏ و رفع خصومات‏ و اخذ تصمیم‏ و اقدام‏ لازم‏ در آن‏ قسمت‏ از امور حسبیه‏، که‏ قانون‏ معین‏ می‏ کند.

‎‎‎‎‎‎2 - احیای‏ حقوق‏ عامه‏ و گسترش‏ عدل‏ و آزادی های‏ مشروع‏.
‎‎‎‎‎‎3 - نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ قوانین‏.
4 - 
کشف‏ جرم‏ و تعقیب‏ مجازات‏ و تعزیر مجرمین‏ و اجرای‏ حدود و مقررات‏ مدوّن‏ جزایی‏ اسلام‏.
5 - 
اقدام‏ مناسب‏ برای‏ پیشگیری‏ از وقوع‏ جرم‏ و اصلاح‏ مجرمین‏.

علل تضاد بین قانون مدوّن اسلام و نظام جمهوری اسلامی با عملکرد مشهود قوّه قضائیّه در کشور 
 بررسی مصداقی علل افزایش جرم و مجرم 

1- فقدان شدید نظارت کیفی و اقدام اصلاحی نمایندگان و... مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل 90 و نیز ریاست جمهورمجری قانون اساسی، درعملکرد مشهود و عینی قوّه قضائیّه 

2- عدم بازنگری در کلیه قوانین و مقررات قضایی قبل از انقلاب، که برخی قوانین و مقررات نشأت گرفته از قوانین فرانسه و... یا رژیم منحوس پهلوی، مغایربا اسلام بوده، و تحوّلات دستگاه قضایی کشور، متناسب با کشوری انقلابی با ماهیّت اسلامی صورت نگرفته است.

3- عدم مطابقت مداوم عمیق علمی پژوهشی تخصصی ساختار و تشکیلات و روند رسیدگی و گزینش قضات و مسئولان و مدیران وکارمندان ارشد قضایی با آموزه های دینی که در کتب فقهی شیعه به ریزترین موضوعات قضایی و جرم و ویژگی های قاضی و... پرداخته شده، به قانون تبدیل نشده، و متناسب با بروز جرائم جدید و وضعیّت اقتصادی و سیاسی اجتماعی و فرهنگی موجود کشور متحوّل نشده است. صاحب جواهرحتّی به جرائم جدید شایع در عصر حاضر پرداخته و توصیه و تمجید و کرنش و رابطه دوستی و تکریم و...را جزو رشوه غیرمالی دانسته، که در دو دهه گذشته به ویژه در قوای مجریّه و قضائیه شیوع زیادی داشته است.

امام علي علیه السلام مي فرمايند: "لا يُقِيمُ أَمْرَ اللهِ سُبْحَانَهُ إِلاّ مَنْ لايُصَانِعُ وَلا يُضَارِعُ وَلايَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ"

 «فرمان خدا را برپا ندارد،  جز آن كس كه در اجراي حقّ مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزو ها  نگردد».

چرا رشوه غیرمالی در قوه قضائیه خلاف شرع و قانون تلّقی نمی شود و آشکارا حتی از سوی برخی مسئولین قضایی در شهر های ... توصیه و سفارش و هدیه و ... وجود دارد؟

آیا در اعمال توصیه ها و سفارش حقّی ناحقّ نشده است؟

حرمت رشوه در قرآن 

آیه 188 سوره ی بقره که خداوند می فرماید: «وَلَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَینَکُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»

"مال یکدیگر را به ناحق نخورید و کار را به قضات نیافکنید که به وسیله رشوه پاره ای از مال مردم رابخورید با اینکه شما بطلان دعوای خود را می دانید" 

ابن اثیر در نهایة رشوه را چنین تعریف کرده: «الرشوه: الوصلۀ الی الحاجۀ بالمصانعه»  النهایة، ج 2 ص 552 

"رشوه عبارت است از رسیدن به هدف با سازش و تبانی است."

 صاحب عروۀ الوثقی در تعریف رشوه می فرماید: «الرشوه و هی ما یبذل للقاضی لیحکم له بالباطل او لیحکم له حقا کان او باطلا او لیعلّمه طریق المخاصمۀ حتی یغلب علی خصمه»    عروة الوثقی، ج3 ص 22.

"رشوه چیزی است که به قاضی داده می شود تا برایش به باطل حکم کند و یا اصلاً برایش حکم کند چه حق باشد و چه باطل و یا رویه ی دفاع را به باذل بیاموزد تا بر خصمش غلبه نماید."

چرا مدرک تحصیلی جایگزین میزان عدالت در قوه قضائیّه شده است؟

4- تغییر ارزش ها و دیدگاه مدیریّت کلان قضایی با ارزشمندی مدرک گرایی و گرایش اخیر، در بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در سمت های منجر به صدور آراء قضایی سرنوشت ساز یا مدیریّت قضایی از جمله معاون قضایی و سرپرست مجتمع قضایی که الزاما منجر به قضاوت در پرونده ها با آثار منفی تعدّد قضاوت در پرونده ها نیزشده است، بدون پشتوانه تربیتی و تهذیب نفس منجر به شکل گیری و تثبیت ویژگی های اخلاقی و اعتقادی عدالت واستمرار پرهیز از گناه کبیره و صغیره در تداوم عدالت در قاضی و مسئول در دستگاه قضایی با هر سمت. 

حتّی در بخش های پژوهشی و پیشگیری از جرم، صرفا مدرک تحصیلی به جای میزان توان علمی پژوهشی و عدالت و بصیرت و... مشهود، نقش آفرینی نموده و ناکارآمدی موجود در رفع معضلات قوه قضائیّه ناشی از همین تفکّر غلط می باشد.

5- موازی کاری و فقدان تقسیم کار و عدم حاکمیّت آموزه های دینی در حفاظت و اطلاعات با وظیفه صیانت از قضات و کارمندان دستگاه قضایی و پیشگیری از جرم درون قوّه قضائیّه و نیز دادسرای انتظامی قضات و واحد نظارت و ارزشیابی کارمندان و قضات و نیز نظارت و بازرسی و دبیرخانه هیئت مرکزی نظارت بر حفظ حقوق شهروندی قوه قضائیّه در رسیدگی به شکایات مردم از قضات یا کارمندان قوه قضائیّه، در دادگستری ها و قوّه قضائیه در تهران، با عدم حصول نتیجه عملی حداقلی اجرای عدالت و شرع و قانون در کشور با وجود اهرم های نظارتی متعدّد و هم هدف، با وظیفه مدوّن اجرای قانون و شرع و عدالت در کشور. 

طی15 سال گذشته، همه تشکیلات مذکور و قوّه قضائیّه در تهران و شهرستان ها درگیر شکایات مردم مظلوم با آراء قضایی خلاف شرع و قانون بیّن متعدد، از قضات یا مسئولان قضایی با روند رو به افزایش شده است. 

عدم نظارت کیفی با چشم پوشی یک طرفه از جرائم محرز دادیار و بازپرس و قضات و مسئولان قضایی و عدم اعمال مجازات قانونی در تخلفات و یا جرم تبانی و... بیّن و محرز دادیار و بازپرس و قضات دادگاه ها در جهت حفظ حقوق شهروندان، قانون نانوشته شده و جزو فرهنگ امورقضایی تثبیت شده، به طوری که  شاکی فاقد اطلاعات حقوقی نیزدر جریان رسیدگی، از شدّت وضوح متوجّه سوءگیری و تبانی و... . و رأی قضایی مغایر با قانون و شرع و ظلم بر خود می شود!! 

تاکنون، علیرغم تغییرات عمده در نیروی انسانی و توسعه عمرانی و ساختاری قوه قضائیه در 3 سال گذشته، روند رو به افزایش بی عدالتی و صدور آراء قضایی مغایربا شرع و قانون وکثرت شکایات از قضات به ویژه درسمت های دادیارو بازپرس و که تصمیم گیرنده نهایی بوده و برخلاف قانون، دادگاه تجدیدنظر عملا نقش اداری و صوری به خود گرفته، و آراء صادره دادیار و بازپرس را بدون بررسی عمیق و تشکیل جلسه رسیدگی با طرفین، درمدت زمان کوتاهی در 99/5% موارد تأئید می شود، لذا، محسوس بودن ظلم و نقض حقوق شهروندی و حاکمیّت و نیز تداوم چندین ساله استثناپذیری جرم و مجرم در اثر نقش تعیین کننده روابط دوستی و فامیلی و حزبی و گروهی و توصیه علنی حتّی از درون دستگاه قضایی به ویژه در مشهد و تبریز و... را رقم زده است. 

چرا اهرم های نظارتی درون و بیرون قوه قضائیه خود، نیازمند نظارت و ارزیابی شده اند؟!

آسیب عمده تشکیلات فوق، مغایرت مفاد قانونی و شرح وظایف با عملکرد عینی مسئولان تشکیلات مذکور در مواجهه با شکایات مردم بوده، که برخوردهای سلیقه ای و عدم بی طرفی در قضاوت و برخورد توأم با  سوءگیری با طرفداری غیرعادلانه از قاضی و تلاش بر ممانعت از شکایت با ابزار توهین و متهم سازی شاکی و برخوردهای خلاف اخلاق اسلامی و قانون در مشهد و...، ابزارهای قانونی مذکور را فاقد اثر کاهنده جرم و مجرم  و ترویج عدالت قضایی واجرای شرع و قانون در دستگاه قضایی نموده است.

 این وضعیّت، علاوه بر اشکال ساختاری و سوءمدیریّت کلان در روند رسیدگی به انواع شکایات کیفری و حقوقی، نشانگرعدم موفقیّت حوزه علمیّه و دانشگاه و قوّه قضائیّه در تربیت قاضی عادل متشرّع و مسلّط به قوانین و مقررات قضایی اسلام و مدیریّت قضایی بعد از انقلاب می باشد. 

http://hoghooghshahrvandi.ir/Default.aspx?tabid=5127&language=fa-IR 

هيات مركزي نظارت موضوع بند 15 قانون احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندی، مركب از اعضاي شوراي معاونان قوه قضائيه براساس ماده 2 دستورالعمل اجرائي وظايف زير را برعهده دارد:
الف) نظارت بر حسن اجراي قانون ياد شده در كشور و ايجاد رويه واحد
ب) اصلاح روش ها و انطباق آن با مقررات
ج) بررسي گزارش هيات ها و نظارت و بازرسي استان ها و ارزيابي چگونگي اجراي قانون
د) اعزام گروههاي بازرسي فوق العاده به دستگاههاي مشمول اين دستورالعمل
ه) ارسال شكايت ها و گزارش هاي واصله به مرجع مربوط و پيگيري آن ها تا رسيدن به نتيجه
و) پيشنهاد تشويق و تنبيه براساس گزارش هيات هاي بازرسي
ز) تهيه گزارش در خصوص روند اجراي قانون در كشورهر سه ماه يكبار
ح) ارائه گزارش از چگونگي روند اجراي قانون در كشور هر شش ماه يكبار

                                                        

دستورالعمل راهبردی حضرت علی علیه السلام در قضاوت صحیح و شناخت اشخاص 

قال علی علیه السلام :إنَّ الحَقَّ لا یُعرَفُ بــِالرِّجالِ، إعرَفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ."

"حقّ به شخصیّت ها شناخته نمی شود، خود حقّ را بشناس تا پیروان آن را بشناسی." مجمع البیان ج 1 ص 187  

بررسی میدانی آثار مشهود آسیب های مذکور در دستگاه قضایی کشور
استان خراسان رضوی مشهد 
طبق بررسی و شواهد عینی و مدارک دراختیار نگارنده در 15 سال گذشته، حفاظت و اطلاعات دادگستری استان خراسان رضوی و...، طی سال های قبل وعلیرغم تغییرات یک سال اخیر، علاوه بر ناکارآمدی درانجام وظایف محوّله، به دلیل فقدان قانون مصوّب و صریح جامع و مانع از مجلس شورای اسلامی این تشکیلات در قوّه قضائیّه، تبدیل به محل اجرای اهداف شخصی و برخوردهای سلیقه ای و عدم بی طرفی کامل در برخورد با شکایات مردم از قضات و مسئولان قضایی تحت عنوان انجام وظیفه!!حمایت و صیانت از قضات وکارمندان قضایی شده، وعلاوه بر ظلم مضاعف بر شاکی با برخوردهای خلاف شرع و قانون و گزینش ارباب رجوع!! دراثر حاکمیّت روابط به جای حقّ مداری و تکلیف نگری، امر خطیر جمع آوری اطلاعات در ایمن سازی و سالم سازی قوّه قضائیه و شناسایی خطرات احتمالی را نیزدر حاشیه قرار داده است.
این تشکیلات تا حدود یک سال قبل عملا زیرنظر ریاست دادگستری استان بوده و به کرّات در قم و مشهد و... در برابر شکایات مردم از قضات و انبوه شکایات واهی و...، رسیدگی و اعمال مجازات مقررمشروط به کسب موافقت ریاست دادگستری استان می شد. 

چرا تندی و توهین و تهمت و حرمت شکنی آشکار ارباب رجوع و طرفین پرونده در مرجع قضایی فرهنگ مرسوم شده است؟ 
با برخورد توهین آمیز ریاست حفاظت و اطلاعات و متهم سازی شاکی سال ها گرفتار ظلم فاقد عدالت قوه قضائیّه، و دارای آراء قضایی متعدّد تبانی و... با شکایات واهی علیرغم احراز مجرمیّت چندین مجرم حرفه ای براساس مدارک غیرقابل نقض وانکار در تبانی بازپرس با مجرمان و وکیل شاکی، بعد از تجمیع همه پرونده ها در یک پرونده، بدون مجال صحبت از سوی ریاست حفاظت و اطلاعات دادگستری استان خراسان رضوی! در 21 بهمن سال 95 که مصادیق توهین و تهمت و... را نیز نمی داند، و منّت گذاشتن به دادن وقت ملاقات!! بعد از احضار یکی از همکاران روحانی خود به حضور در جلسه به عنوان شاهد!! و سکوت کامل و لبخند این روحانی!!! در برابر توهین ها و بی ادبی و...ریاست محترم، و امتناع ملبّس به لباس پیامبر از نهی از منکر، مکرر وآشکارا تأکید برعدم بی طرفی خود!! و حمایت و صیانت!! از همکاران قضات و سرپرست مجتمع! با برخوردی توهین آمیز و خلاف شرع و قانون، در نهایت بی ادبی و فاقد اخلاق اسلامی، در برخورد با  شاکی دارای شخصیّت حقوقی و مطلع از شغل خاص وی، به محض شنیدن جمله خریداری بازپرس شعبه ... توسط مجرمان و وکیل شاکی، بدون مطالعه و حتّی تورّق اوراق شاکی، با بلند کردن صدا وعصبانیّت با متهم سازی شاکی به تهمت به قاضی! بدون اطلاع از پرونده، با آمادگی قبلی به دلیل اطلاع از سوابق شکایات شاکی از چند قاضی دراین مرجع قضایی و سوءگیری محرز، صرفا با مشاهده چند کلمه در تبانی دو نفر ازمسئولان در دادستانی مشهد با مجرمان علیرغم اثبات تماس و همراهی با مجرمان از گزارش مکتوب خود آنها به دادستان، که تبدیل به عامل اجرایی مجرمان در مدیریّت پرونده شده واز هردوی آنها شکایت داشته، پشت میز ریاست مرجع قضایی با تندی و چندین بار تکان دادن دست واصرار به بیرون رفتن و ارثیه پدری تلقی نمودن سمت قضایی و ساختمان بیت المال با بلند کردن صدا با لحن توهین آمیز و زننده، گفتن مکرر" برو بیرون تهمت می زنی" و...و تکرار "به همکاران من تهمت می زنی حرف نزن" وهمه قضات و خودش را متشرّع و با معصوم انگاری! و بی دین وایمان محاسبه کردن شاکی مذهبی مقیّد، حاضر به شنیدن فجایای تحقق یافته در دستگاه قضایی نشد. 
ریاست حفاظت و اطلاعات دادگستری خراسان رضوی!! شاکی را با ادبیات معمول خود، با نهایت بی ادبی و بی احترامی با گفتن مکرر" شما را نصیحت! می کنم تهمت نزنید" "همه این حرفها را روز محشر جواب خواهید داد" برای عقده گشایی مجرمان و خنکی دل آنها، از اتاق بیرون کرده وظلمی برظلم های شاکی افزوده است!! 
لازم به ذکر است، مجرمان جرأت روبرو شدن با این شاکی را نداشته و همواره اجیرشده ها و مهره های خود در مراجع قضایی و... را وادار به توهین و فحاشی و حرمت شکنی وی نموده اند.چون، حدود 10 سال قبل هر یک از مهره مجرمان، به محض روبرو شدن با شاکی و برملا شدن اکاذیب مجرمان و شنیدن حرف های ارشادی شاکی، از همکاری با مجرمان امتناع نمودند، لذا، همه مهره و اجیر شده های مرتبط با مجرمان، از روبرو شدن با شاکی مذکورمنع، ولی مسئولان قضایی و... همراه با مجرمان حرفه ای باندی متصل به مرکز فرماندهی در... دستور دارند، به محض ملاقات یا تماس تلفنی همین کاری که نامبرده نمود، انجام دهند. 
شاکی به کرّات حتّی در جلسه رسیدگی در مرجع قضایی در شعبه ... دادسرای مشهد در سال 90 از سوی وکیل مجرمان بیش از نیم ساعت توهین و تهمت و بی ادبی و حرمت شکنی و... دیده و شنیده که بازپرس خریداری شده، مثل مجسمه پشت میز به تماشا نشسته تا هدف مجرمان عملی گردد!! ولی هدف آنها همواره با زیرکی شاکی در ایجاد عصبانیّت در وی و مقابله به مثل با مجرمان ناکام ماند. 
این بازپرس بعد از شکایات متعدد شاکی در کلیه مراجع قضایی و قانونی کشور، از این شعبه عزل، ولی با ارتقاء سمت رئیس دادگاه کیفری شده است!!! 
رئیس حفاظت اطلاعات استان خراسان رضوی، همین ارتقاء را دلیل اصلی! در بی گناهی وی و عدم تبانی می دانست!! وی از حاکمیّت جنگ قدرت و بازی های حزبی و حضور فعّال ریاست قوه قضائیه و ابزار حذف رقباء در جنگ احزاب و جنگ قدرت و تأثیر مستقیم این جنگها در صدور آراء قضایی و تحقق سالها استثناپذیری جرم و مجرم بی اطلاع هست!!
حفاظت و اطلاعات دادگستری استان خراسان رضوی مشهد به جای درمان، خود درد شده و خود نمک، گندیده است.

حجت الاسلام والمسلمین خطیب رئیس مرکزحفاظت اطلاعات قوّه قضائیه: "یکی از مهم ترین وظایف حفاظت واطلاعات در قوه قضاییه را فراهم آوردن بستری توأم با آرامش از لحاظ کاری، جسمی و روانی برای قضات و کارمندان برشمرد و اظهار کرد: یکی از اضلاع امنیت، آرامش عینی و روانی است و ضلع دیگر آن مسدود کردن راه های نفوذ و تهدید و آسیب به مجموعه است. وی گفت:" تدبیر در جمع آوری اطلاعات یکی از مهم ترین وظایف حفاظت واطلاعات است، زیرا امروزه بازیگران، مرزبندی ها و ابزار تغییر کرده و متحوّل شده است.
http://www.mizanonline.ir/fa/news/128073/%D8%AA%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1- %D8%AC%D9%85%D8%B9%E2%80%8C%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%B8%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

شکات متعدّدی با آراء قضایی خلاف شرع و قانون، به دادسرای انتظامی قضات و نیز واحد نظارت و ارزشیابی قضات و نیز دبیرخانه نظارت بر حفظ حقوق شهروندی در تهران و شهرستان ها مراجعه و یا در سامانه دبیرخانه اعلام شکایت نموده اند، ولی احقاق حقّ نشده و این تشکیلات نتوانسته مجری عدالت و شرع و قانون با محوریّت حفظ حقوق شهروندی و کاهش جرم و مجرم و پیشگیری از انواع تبانی و تطمیع و... در کشور شود. 
6- حاکمیّت جنگ قدرت و بازی های حزبی و حضور فعّال قوه قضائیّه در جنگ احزاب و جنگ قدرت و تأثیر مستقیم این جنگها در صدور آراء قضایی و تحقّق سالها استثناپذیری جرم و مجرم

چرا عوامل مخلّ قضاوت عادلانه در پرونده ها بررسی و حذف نمی شود؟
7- تجمیع پرونده های متعدد در موضوع براساس یکسانی شاکی یا متهم در یک پرونده با یک رأی

تجمیع پرونده های متعدد با موضوعات و مجرم های متفاوت صرفا به دلیل یکسانی شاکی فقط با یک رأی، علاوه بر اطاله پرونده آماده رأی، بدون تبانی و تطمیع و... نیز منجر به ظلم و عدم احقاق حقّ می گردد، چون، اشراف کامل و دقیق به موضوع و تسریع در مجازات مجرم ممکن نیست، لذا، لزوم بازنگری در مقررات قضایی در این خصوص ضروری و نیاز مبرم اجرای مؤلفه های  عدالت می باشد.

8- عقب ماندن دستگاه قضایی از مجرمان! 

مدیریّت کلّ برخی پرونده ها توسّط مجرمان حرفه ای باندی! با سالها تجربه تخصّصی در اعمال نفوذ و تبانی و تطمیع و... و مدیریّت پیدا و پنهان مسئولان کلیدی دستگاه قضایی مشهد و تهران و... از سال 76 تاکنون، علاوه بر قاضی پرونده ها، ریاست دادگستری و دادستان و سرپرست مجتمع و ارزشیابی و ریاست و مسئول دفتر حفاظت اطلاعات تا سال 94 و عدم مجازات عاملین تبانی و... با مجرمان و اشتغال مجدد آنها به عنوان کارشناس! و یا مستشار و... در مشهد و تهران وقم و...، منجر به تداوم ظلم مضاعف بر مظلومان ناشی از فقدان عدالت در قوّه قضائیه را رقم زده، که نشانگر عقب ماندن دستگاه قضایی از مجرمان! و حاکمیّت استثناپذیری جرم و مجرم می باشد. 

9- عدم توجّه به گلوگاه های فساد مرئی و نامرئی بر مسئولان قضایی ولی مشهود بر مراجعین در قوّه قضائیّه 

یکی از شکات در پی سال ها تلاش بر احقاق حقّ، و جستجو از محلّ شکایت از قضات، بدون تبانی و ... و احقاق حقّ سالها ظلم، در دستگاه قضایی تهران، با سوال از یکی از مسئولین مطّلع و مرتبط با مراکز شکایات مردم، از قضات و مسئولین قضایی جواب داده: "اگر دوست و آشنایی از ریاست قوّه قضائیّه دارید، فوری و قطعی مشکل تان حلّ می شود، والاّ جاهای دیگر فایده ای ندارد."

همین نتیجه، طی چندین سال برشاکی مذکور مشهود بوده، فقط با تغییرات اخیر دادستان کل کشور و تغییرات عمرانی و مبارزه شدید با انواع فساد و جرم خرد و کلان فقط در رسانه های ملّی، تصوّر پیدا شدن روزنه و وجود اندکی عدالت بیرون از رسانه ها را نموده ولی چنین جواب گرفته است!!

مجرمان با توسّل به شیوه های خلاف شرع و قانون، در دادگستری و دادستانی، جهت رهایی مجدد از محکومیّت قضایی، در گلوگاه های فساد و مدیریّت ارتباط  شکات با مسئولین قضایی، مبنی بر ممانعت از ملاقات در اثر باز بودن مسیر تبانی و...، موانع لازم را ایجاد نموده و تاکنون زیرسایه ریاست دادگستری استان خراسان رضوی  و دادستان محترم، علیرغم عملکرد کمّی قابل توجّه، ولی ضعف شدید در مدیریّت کیفی و عدم شناسایی پوسته های زیرین دستگاه قضایی استان خراسان رضوی و کلّ کشور، همچنان اولین مسئله مشهود در رهایی مجرم از مجازات قانونی، توسّل به شیوه های خلاف شرع و قانون مبنی برتبانی و تطمیع و توصیه و حاکمیّت روابط دوستی و حزبی و گروهی و... در پرونده های قضایی بوده و نقش آفرینی می نماید. 

10- مسدودی عملی ارتباط مردمی مسئولان قضایی خرد و کلان کشوربدون قید وشرط، منجر به عدم اشراف دقیق و کامل به معضلات زیرمجموعه برخلاف فرهنگ اسلامی و الزامات دستگاه قضایی منبعث از حکومت اسلامی 

فرمان علی علیه السلام به مالک اشتر: " در بامداد و شامگاه در یک مجلس عمومی با مردم بنشین ...، و با دانشمندان به گفتگو بپرداز، جززبانت چیز دیگری پیام رسانت با مردم، و جز چهره ات دربانی وجود نداشته باشد، و هیچ نیازمندی را از دیدار خود محروم مگردان ..."

توهین و تهمت و حرمت شکنی آشکار در مرجع قضایی مشهد 

در راستای عملیاتی شدن موارد فوق، شاکی پرونده های متعدد دارای تبانی و ظلم بر شاکی، در سال 95 از مسئول ملاقات مردمی ریاست دادگستری استان خراسان رضوی جهت ممانعت از تکرار فجایای شعبه ... در سال 90 تا تاکنون، تقاضای ملاقات نموده است. مسئول مربوطه بار اول لایحه و برخی مدارک را به مسئول مربوطه ارائه ولی به جای ریاست دادگستری تشخیص و رسیدگی و اعلام نتیجه مبنی بر" فایده ای ندارد" نموده و از دادن ملاقات امتناع نموده است. 

بعد از اعتراض شاکی، ارائه رأی قطعی دادگاه را بهانه نموده، بار دوم به جای یک رأی قطعی دادگاه، چندین رأی قطعی که در برخی شاکی بوده و در برخی با شکایات واهی متهم، ارائه، ولی گفتند مربوط به وی نیست باید رأی به نام وی باشد!! یک رأی قطعی دادگاه که در آن شاکی بوده از بقیه جدا کرده، بازگفته باید قرار نهایی را هم بدهید، با اعلام درخواست دفعه قبل مبنی بر ارائه رأی قطعی دادگاه نه دادسرا که قطعی نیست، گفتند لایحه هم باید بدهید. دفعه قبل لایحه هم ارائه کرده، ولی بعد از مطالعه، تشخیص قضایی دادند "فایده ای ندارد."! با اعلام ارائه موارد خواسته در دفعه قبل، مسئول مربوطه در حضور بیش از 10 نفر ارباب رجوع زن و مرد، با نهایت بی ادبی گفته "دروغ می گویی ندادی" با اعتراض به توهین و تهمت در مرجع قضایی!! به ارباب رجوع، با نهایت بی ادبی مجدد تکرار کرده و گفته "فایده ای ندارد" نامبرده به جای تنظیم وقت ریاست دادگستری برای ملاقات، خود اقدام به تشخیص و نتیجه گیری به جای مسئول قضایی نموده و افراد دارای توصیه کننده را زودتر از بقیه و بدون تشخیص قضایی!! ملاقات می دهد.  نفر قبل از شاکی، به توصیه آقای ... را دو هفته بعد زودتر از دیگران ملاقات داده است. 

ظاهرا مسئولین پیشگیری از جرم، در بین مردم دنبال جرم می گردند و اتاق های مراجع قضایی رها شده است!

وضعیّت ملاقات مردمی با رؤسای دادگستری تا اوائل سال 94 بهتر بود. به یقین، یکی از علل تصمیم سازی در ایجاد محدودیّت ملاقات با رؤسای دادگستری استان ها، حذف ورود ریاست دادگستری در موارد تبانی و... در پرونده های دادسراها و انتقال کلیه معضلات موجود دستگاه قضایی به دادستان با انبوه پرونده ها و وظایف اجرایی با افزایش صعودی شکایات واهی و واقعی تعمّدی از سوی ... بوده است. 

طبق بررسی میدانی نگارنده، در یک و نیم ماه  گذشته از دادگستری و دادستانی مشهد و کاهش امکان نفوذ در دو مسئول مذکور، ریشه یابی و علل تداوم  جرائم مجرمان دارای پرونده قضایی و تداوم حاکمیّت تبانی و اعمال نفوذ و... در دستگاه قضایی، علیرغم تغییرات عمده و کیفی اخیر ضروری می باشد. 

افزایش صعودی جرم و مجرم در کلّ کشور، حاکی از ناکارآمدی تشکیلات موجود در پیشگیری از جرم،  غیر از مصرف تبلیغی و نمایشی و صرف بیت المال و اشتغال زایی، عملکرد بازدارنده از جرم نداشته است. 

چرا قوه قضائیه سالها ابزار امن و مناسب با نتیجه قطعی در آزار و اذیّت و سلب آسایش محسودان و... شده است؟

چرا سازو کار بازدارنده درممانعت از شکایات واهی با منشاء حسادت و کینه ورزی و انتقامجویی و حذف رقیب و ترورشخصیّت و ایجاد سوء سابقه کیفری و... نشده است؟

11- کثرت شکایات واهی در قوّه قضائیّه وامتناع قوه قضائیّه ازاعمال مجازات شاکی وقاضی وپذیرش کنندگان شکایات واهی در کلان شهرها و شهرستان ها، یکی از مسیرهای افزایش پرونده های قضایی

دادگاه حقوقی مشهد

شکایت واهی بدون ارائه سند مالی و حکم بازداشت صرفا بر اساس مستندات ابرازی شاکی، اقدام به زورگیری مالی به زور حکم جلب و هتک حرمت در روزنامه حمایت با استفاده ابزاری از قوه قضائیه با تبانی و...!!

این شکوائیه واهی جاری از حدود سال 85 تا 93 علاوه براعلام در کلیه مراجع قانونی و قضایی ذیربط در مشهد و تهران، از جمله دبیرخانه نظارت و حفظ حقوق شهروندی و ستاد خبری قوه مقنّنه و... اعلام و بی نتیجه مانده، ولی در ملاقات با ریاست دادگستری فعلی استان خراسان رضوی درسال 93 با ردّ شکایت، مختومه گردیده، ولی تاکنون، 4 قاضی ادامه دهنده شکایت واهی و معاون قضایی و... مجازات نشده و غرامت هتک حرمت در سطح روزنامه ملی و آبروریزی درسطح کشور با نشر اکاذیب منتشره در روزنامه حمایت و تقاضای اعاده حیثیت متهم  اعمال و جبران نگردیده است.

 استناد کلیه اقدام های قضایی، صرفا به اظهارات کلامی و مستندات ابرازی شاکی برخلاف قانون و شرع؛ و صدور حکم جلب و اعلام بدهکاری نداشته؛ در روزنامه حمایت به شماره ... در تاریخ  1385 جهت تصاحب ملک بعد از جعل سند ملکی و وقف غیرقانونی و اقدام به فروش و پرونده سازی کیفری بر اساس دروغ شاکی و آبروریزی و هتک حرمت و نشر اکاذیب و افتراء در سطح کشور و رسانه ملی با در اختیار گرفتن شعبه 31 دادگاه حقوقی در چندین سال و تبانی با قاضی و مدیر دفتر و مسئول بایگانی و... این شعبه؛ که ظلم را جایگزین عدالت کردند. شکایت واهی در مطالبه وجه  به مبلغ 8000000 تومان؛ بدون ارائه سند مالی به دادگاه حقوقی مشهد و اعلام دروغ مجهول المکان بودن متهم در پرونده کلاسه ... به شماره دادنامه ... با هدف جعل سند منزل و تصاحب ملک با همدستان خود با بدهی ساختگی به کمک قوّه قضائیّه پرتوان دراین زمینه؛ و صدور حکم بازداشت از سوی اجرای احکام مدنی  در سال 86 با شماره نامه ارجاع به اداره ثبت اسناد و املاک مشهد ... در رأی صادره خوانده مؤنث؛ به طورعمد؛ مذکر درج شده تا هرگز به این شکایت دسترسی پیدا نکرده و واخواهی نکند، تا سند همچنان در بازداشت مانده و فروش منزل به بهانه عدم پرداخت بدهی با تصاحب سهام با شمشیر خائنانه قوّه قضائیه با کمک قضات و مسئولین عادل !! ملک غصبی به  شاکی منتقل شود! هرچند واخواهی نیز با تبانی و تطمیع و... بی نتیجه ماند. متهم ازاین شکایت، درخرداد سال 90 در پیگیری ازسایر شکایات واهی؛ از طریق اجرای احکام، مطلع شده و تقاضای واخواهی را ارائه نموده است.

متهم به قاضی گفته "اگر صرفا با گفتن، کسی بدهکار می شود، من هم می گویم شما 100میلیون تومان بدهکارید، چطور گفته من هواست، ولی وقتی مجرمان زورگیری می کنند، تا روزنامه حمایت برای بدهی نداشته جار می زنید؟!" علیرغم تسلیم استشهاد محلی به بازپرس شعبه 31 آقای ... و پذیرش وی؛ پذیرش واخواهی را برخلاف قانون؛ مشروط به بررسی اعسار خوانده و الزامی بودن حضور شهود! نموده و سند منزل بدون بدهی، همچنان در بازداشت باقی مانده است، چون شاهدان اعسار، قطعا دچار انتقام جویی از سوی شاکی زورگیر می شدند، لذا متهم از حضور آنها امتناع نموده است. 

متهم طبق قانون! باید 30% هزینه  بیدادرسی هم پرداخت می کرد، تا ظلم عظیم و ناامنی مالی که قوه قضائیه ایجاد کرده، شاید رفع شود!!  با اعتراض به این بازپرس درعدم دریافت سند مالی هنگام تشکیل پرونده وارجاع به اجرای احکام و چاپ در روزنامه حمایت و هتک حرمت و آبرو؛ به تلافی کردن در واخوهی از سوی بازپرس  تهدید شده است! وی برای ساکت کردن متهم بدون ارتباط به موضوع، با صدای بلند گفته "مسلمان باشید"! معلوم نیست، چرا آقایان وقت صدور رأی قضایی سرنوشت ساز یاد مسلمان بودن خود نمی افتند وهمواره انتظار مسلمان بودن مراجعین معترض را دارند!! بعد از شکایت متهم و تغییر دومین قاضی این شعبه؛ سومین قاضی نیز به دلیل عدم پرداخت مبلغ نجومی دادرسی، واخواهی را ردّ کرد!!! 

قطعا این همه خلاف شرع و قانون، فی سبیل الله انجام نشده است!

12- مجاز شدن استنباط  شخصی! ازادّله شرعی و قانونی بدون عدالت، در صدور آراء قضایی سرنوشت ساز

در حال حاضر، دادیار و بازپرس بدون احراز شرط عدالت؛ مجاز به استنباط  شخصی! از ادّله شرعی و قانونی شده و منجر به صدور آراء ظالمانه و گاه متضاد در شعبات شده است

در اسلام اظهارنظر بر اساس علم قاضی، مشروط به وجود عدالت قاضی بوده، و در صورت فقدان عدالت، علم قاضی نمی تواند دلیل شرعی در احراز جرم یا بی گناهی فرد باشد. 

13- احقاق حقّ مالباختگان فقط با پرداخت هزینه گزاف به قوّه قضائیه! 

دادگاه حقوقی مختص قشر مرفه شده است. میزان عدالت در قوّه قضائیّه از جای جای این پرونده ها پیداست! قلم قاضی فاقد عدالت؛ همچون شمشیری برّان؛ بر زندگی و آبرو و اموال مردم است. 

قوه قضائیّه نقش زیربنایی در تأمین امنیّت و حفظ آزادی های مشروع با وظیفه اصلی مقابله با انواع فساد و ظلم دارد، لذا، تا قوه قضائیّه اصلاح نشود، معضلات سه قوه نیز باقی و معضلات کشور رفع نخواهد شد. 

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی