کد خبر : 186007

اشکالات شرعی و...فتوای ترک حجاب برای تحصیل

1-- حکم شرعی حجاب جزو احکام اولیه و در قرآن بوده و صرفا به دستور خدا واجب شده است، لذا،خود معصوم نیز نمی تواند بر کشف حجاب موارد استثنا ایجاد نمایند...
این متن با مطالبی دیگر به دفتر آیت الله مکارم شیرازی  ارسال شده است.
در خصوص فتوای کشف حجاب حضرت آیت الله مکارم شیرازی که به دلیل مغایرت با نص صریح آیات قرآن، اعتراض بسیاری از متدینین را در فضای مجازی و حقیقی، برانگیخته و کارشناسان مذهبی را در برابر اعتراض به حقّ مردم حتی جوان های متدین که درخواست مقابله با "انحراف" را می نمایند، شرمنده نموده و مجبور به اعلام موضع اسلام، نکات زیر در خصوص این فتوا و توضیحات اعلام شده، جهت اعلام لغو این فتوا اعلام می دارد، امید که رضای حقّ مورد نظر باشد:

1-- حکم شرعی حجاب جزو احکام اولیه بوده و صرفا به دستور خدا واجب شده است، لذا، خود معصوم نیز نمی توانند بر کشف حجاب موارد استثنا ایجاد نمایند چه رسد به مرجع تقلید. مرجع تقلید فقط در باب احکام ثانویه مجاز به ورود به موضوع و اعلام نظر می باشد.

2-در آیات حجاب تنها شرط و استثناء در کشف حجاب پیری زن و در صورت سالخوردگی زیاد و زایل شدن هرگونه امکان استفاده نامحرم می باشد، با این حال رعایت حجاب بعد از اجازه توصیه شده است..

3- چه اصرار و ضرورتی برای زن مسلمان وجود دارد که کشور خود و کشورهای مسلمان را رها و در کشور کفر تحصیل نماید که مجبور به کشف حجاب شود؟

4- چه مشکل مهمی برای زن یا جامعه اسلامی از عدم تحصیل زن در بلاد کفر می تواند وجود داشته باشد، و تاکنون چه ضرری دیده و خواهد دید که بانوان برای تحصیل مجبور به ترک واجب شوند؟ کدام شغل منحصر به بانوان و بسیار حیاتی برای زن و جامعه مسلمین زمین مانده که برای بانوان ترک حجاب را واجب شود؟

5-استثنا در پزشک نامحرم جزو بدیهیّات عقلی و جان بیمار زن مطرح هست که کشف کامل حجاب  مطرح نیست و فقط در صورت خطر جانی یا ضرر عمده پزشک مرد در حدّ محل بیماری می تواند اقدام کند و باید به حداقل تماس یا نگاه اکتفا کند.

6- در زمان حاضر که دشمنان اسلام از هر نوع بهانه و حربه ای برای تضعیف و تخریب و... اسلام و مسلمانان استفاده می نمایند، دادن چنین فتوایی شاید تعداد مقلدین را در بین قشر ضعیف الایمان افزایش دهد، ولی جفا به اسلام و مسلمین و ایجاد تنش و تشویش افکار عمومی در بین مردم و تحقّق حقّ الناس نیست؟

7- در زمانی که آیات حجاب در خیابانها و... زیر پا له شده و لباس برخی زنان از لباس مردان هم کوتاهتر شده و شرعا بی حجابی در حال رواج هست، آیا چنین فتوایی که برای جوان 20 ساله متدین نیز غیرقابل پذیرش و مغایر با نص صریح قرآن هست، تنزل جایگاه مرجع تقلید و گشودن مسیر برای عدم تقلید از مراجع تقلید که بارها شنیده شده و نیز ابزار طعنه و... به مسلمانان به ویژه ایرانیان و افزایش بی حجابی با استناد به این فتوا نیست؟

8- عدم تحصیل زن در بلاد خارجی برای زن و جامعه اسلامی مشکل ساز هست یا تبعات متعدّد مذهبی و اجتماعی و تربیتی این فتوا؟

9- آیا این فتوا عقب نشینی از مسلّمات دین اسلام و میدان دادن به دشمنان اسلام برای اعمال فشار برای زودودن مظاهر اسلام نیست؟

10- در اسلام، زن نه در خانواده و نه در جامعه هیچ گونه مسئولیّت مالی ندارد، تا برای کسب آن مجبور به تحصیل و اشتغال و کشف حجاب گردد.

11- آیا وجود آیات متعدّد وعده عذاب برای ترک واجباتی که در قرآن خدا واجب نموده، دلیل مسلّم بر عدم هرگونه مجوّز بر تغییر حکم خدا در اعصار مختلف نیست؟

12- وجوب یا حرمت موضوعات با تعبّد به شرع ثابت شده، و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می ‏شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی‏ باشد، بلکه تا زمانی که عنوان  واجب یا حرام بر آن صدق کند، حکم  حرمت و وجوب به طور مطلق است.

13- چرا زمان رضاخان هیچ یک از مراجع تقلید با وقوف به خطر جانی قریب الوقوع به دلیل ضرب و شتم شدید برای بانوان محجّبه در صورت حضور با حجاب در معابر عمومی و بی سواد ماندن آنها که عملا شامل عده زیادی از بانوان متدیّن شد، چنین فتوایی ندادند؟ مگر آیه حجاب تغییر کرده که حال، ترک حجاب آن هم برای تحصیل! نه برای حفظ حداقل حقوق انسانی و شهروندی تردد در وطن خود، مصلحت و ضرورت ویژه پیدا کرده است؟


14- متن فتوا همچون بسیاری آیات و روایات فقهی و...، باید با کلماتی واضح و روشن و غیرقابل تعبیر و تفسیر و یکسانی مفهوم و مصداق و بدون نیاز به توضیح چند صفحه ای صادرکننده و مسئول دفتر و ... برای مکلّفین باشد که کلیه محتوای توضیح المسائل مراجع تقلید چنین بوده و هست و مکلّفین خود با مطالعه حکم، وظیفه شرعی خود را تشخیص می دهند.

15- اظهار نگرانی از انتشار فتوا و مؤاخذه و برخورد تند دفتر مرجع تقلید و نیز نسبت دادن انتشار به فعالیّت وهابیون و افراد مغرض و... رافع مشکل اصلی فتوا نیست، چون، اشکال در محتوای فتوا و عواقب فتواست و محتوا نیز از صادر کننده فتواست نه دیگران. فتوا باید آنقدر از جهت مستندات شرعی متقن و غیرقابل انکار باشد که همچون بسیاری فتاوا از جمله ماندگاری فتوای تحریم تنباکوی ایت الله میرزای شیرازی در تاریخ ایران در صیانت از اسلام و مسلمین و کشور در عصر خود و قرون بعدی مورد افتخار شیعه باشد

16- ...

والسلام علی من اتبع الهدی


 "متن استفتا و پاسخ ایت الله مکارم شیرازی که در سایت اینترنتی این مرجع تقلید منتشر شده به این شرح است:

▫️ وظیفه خواهران دانشجوى مسلمان ترکیه و دیگر کشورها نسبت به رعایت حجاب در دو فرض زیر چیست؟
۱- شرط گذراندن تمام ترمهاى دانشجویى در دانشگاه هاى تحت مدیریّت آنها، رعایت نکردن حجاب شرعى است.
۲- شرط اتمام چند ترم باقیمانده از رشته خاصّى در دانشگاه ترک حجاب است.
▪️ با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدیّن دروس عالى را نخوانند تنها افراد بى بند و بار و لامذهب پست هاى مهم را اشغال مى کنند، به افراد متدیّن اجازه داده مى شود که حجاب را در خصوص مواردى که ضرورت دارد رعایت نکنند، ولى در غیر آن موارد حتماً مراعات نمایند."

متن توضیح و فتوا در سایت آیت الله مکارم شیرازی

http://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=394272&catid=6412

توضیحاتی درباره فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیرامون حجاب
"این اجازه برای بانوان همان کشورها و در صورتی است که امکان هجرت برای تحصیل در کشوری که این شرط خلاف شرع در آن جا وجود ندارد، ممکن نباشد و همچنین امکان تحصیل از راه دور و با استفاده از آموزش های غیر حضوری و فضای مجازی هم ممکن نبوده باشد. در واقع برای تحقق شرایط ضرورت، باید همه فرایندها طی شود."

http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=394283&catid=6412


استفتا از آیت الله صافی درباره حجاب در خارج کشور       ۱۳۹۵/۶/۶http://sedayeshia.com/showdata.aspx?dataid=22411&siteid=1 

...آیا این دختران برای گذراندن دروس و یا اتمام تحصیل می توانند موقتا حجاب را در محیط دانشگاه کنار بگذارند؟ اگر کسب آن علم ضرورت زیادی برای ارتقاء جایگاه مسلمین داشته باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ
فرض مورد سؤال از موارد ترک حجاب و مجوز ترک آن نیست والله العالم.

نامه آیت الله سیدعباس مدرسی یزدی

آیت الله سیدعباس مدرسی یزدی نامه ذیل را در مورد فتوای آیت الله مکارم شیرازی در خصوص حجاب دخترانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و مجبور به ترک حجاب می شوند، نگاشته است:

رفع اشتباه

در فتوای بعضی بزرگان و مراجع دین اشتباه بزرگی رخ داده به ایشان اعلام می کنم شاید رفع اشتباه شود:

۱- بمقتضای آیه «جلابیبهنّ» احزاب ۵۹ «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ» نور ۳۱ و غیر ذلک حجاب واجب شرعی مؤکد است و ضروری دین اسلام است.

۲- مگر درس خواندن دختران واجب است تا مزاحمت با این واجب بزرگ الهی کند بلکه مستحب هم نیست مخصوصاً این دروس جدید؛ و مستحب درس دین و احکام قرآن است. بلکه اگر هم مستحب باشد از باب علم و صنعت با واجب بزرگ الهی تزاحم ندارد.

۳- مجرد اینکه لو سلّم افراد بی بند و بار ولا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند دختران مسلمان را بی بند و بار کنیم و حجاب را از سر آنها برداریم که برگرداندن حجاب به آنها مشکل، بلکه محال است و دخترهای دیگر مسلمانان به بهانه این فریب بخورند چون طبق شهوات نفسانیه است. چون چنین و چنان می شود.

۴- اما ضرورت که فرمودید استثنائی است کدام است اگر مانند حفظ نفس محترمه قطعا واجب است و ضروری است اگر مراجعه به دکتر غیر هم جنس نکند خوف تلف نفس یا احتمال ضرر عضو باشد ضرورت مجوز است یا مانند اکل میته در مخمصه که بدون خوردن آن می میرد مقام ما که تلف نیست تا مجوز آن شود. درس خواندن خانم ها است. ۱ـ گفتیم لازم نیست تا مجوز شود ۲ـ وجه لزوم را بیان فرمائید ۳ـ و آیا تعیینی است این درس یا کفائی ۴ـ این درس را نخوانند خانه داری کنند، بروند مملکت دیگر، ممالک اسلامی که حجاب مراعات می شود (مگر مقام معظم رهبری نمی فرمایند دخترانتان را خارج نفرستید) مگر خداوند نفرمود «إِنَّ أَرْضی واسِعَهٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُونِ» عنکبوت ۵۶ درس منحصر به دختران نداریم چون درس را پسران بخوانند و با مراعات حجاب اسلامی یا با کمک گرفتن خانمان علاج کنند.

۵- بفرمائید ضرورت یعنی تهمت به اسلام گرائی (اخوان المسلمین) و مانند آن می زنند. هیچ علمی منحصر به یک مملکتی نیست این علوم و صنعت دنیا را فراگرفته اگر تمکن دارند به مملکتی که حجاب آزاد است بروند؛ و اگر تمکن نیست واجب است که ترک کنند و علوم قرآنی بخوانند؛ و الحاصل بهیچ وجه مجوز ترک حجاب نیست چه رسد که به آن تعبیر الزام به ترک حجاب العیاذ بالله که مصداق حقیقی اشاعه فاحشه است که در قرآن می فرماید «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَه» نور ۱۹ و در خاتمه ایشان را بر حذر می کنم از امثال این فتاوی که خانم را با آرایش جایز است در منظر عمومی بیرون آید که مخالف صریح قرآن کریم است «وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ» مائده ۲ چه به معنای اعانت باشد یا دو طرفی باشد این اعانت است بر نظر حرام اجنبی به آن زن آرایش کرده. خداوند ما را از این لغزش ها حفظ کند.

والسلام

منبع: شبکه اجتهاد http://ijtihadnet.ir/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C/

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی