کد خبر : 257568

مصادیق و راه شناسایی افراد پارسا و عابد و زاهد

"پارساترين مردم كسى است كه در هنگام شبهه توقّف كند.عابدترين مردم كسى است كه واجبات را انجام دهد. زاهدترين مردم كسى است كه حرام را ترك نمايد. كوشنده ترين مردم كسى است كه گناهان را رها سازد."
 راه مدعیّان در کلام یازدهمین حجت خدا
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند : 
«أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، أَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أَقامَ عَلَى الْفَرائِضِ أَزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أَشَدُّ النّاسِ اجْتَهادًا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ.»:
"پارساترين مردم كسى است كه در هنگام شبهه توقّف كند.عابدترين مردم كسى است كه واجبات را انجام دهد. زاهدترين مردم كسى است كه حرام را ترك نمايد. كوشنده ترين مردم كسى است كه گناهان را رها سازد."      (تحف العقول ، ص 489)

بنابر فرمایش امام معصوم شیعیان؛ حضرت امام حسن عسکری علیه السلام؛ عمل فرد پارسا و عابد و و پرتلاش در عالی ترین حد؛ همین است؛ و می توان با تطبیق عمل افراد با این فرمایش؛ مدعیّان زهد و پارسایی و خدمت و تلاش شبانه روزی را تشخیص و در دام شیطان و مدعیان ظاهرالصلاح؛ گرفتار نشده و از مسیر صراط مستقیم که عمل به دستورات قرآن و اهل بیت علیهم السلام هست؛ منحرف نشد.

                                         
بنابر فرمایش امام باقر علیه السلام، میزان حبّ و بغض نسبت به مؤمن، تعیین کننده میزان سعادت ومعصیت هست. 
با این خط کش بدون شبهه و آسان و قابل بررسی برای خود و دیگران می توان به شناخت واقعی از خود و دیگران رسید. 
قطعا کسی که اهل عبادت را دوست دارد و از اهل معصیت بیزار هست، هرگز در جمع گناهکاران علنی و غیرعلنی حضور نخواهد داشت، و نیز اهل معصیت نیز در جمع اهل عبادت به دلیل بیزاری از آنها حضور نخواهد داشت.
خیر و سعادت واقعی در محبت اهل عبادت و پرهیزاز آزار واذیّت آنهاست. 
منشاء اصلی این نوع محبت، عشق واقعی به خداست که هر چه و هر کس رنگ و بویی از خدا دارد، مورد محبت عاشق قرار می گیرد، چنانچه، تنفر از مؤمن و مصادیق عبادت، نشانه دوستی زیاد با اهل معصیت و همراهی شیطان هست.
این نسخه طبیب دلها را درهر ارتباطی با دیگران بکار بندیم، تا دچار گرفتاری وخسارت در اثر عدم شناخت کافی از افراد نشویم.

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی