کد خبر : 256224

علل عدم اجابت دعا و برخی مشکلات زندگی در قرآن

درد می دهد تا با او خلوت کنی و فقط از او کمک بخواهی. "استعینوا بالصبر والصلوة"

خداوند حکیم و علیم در آیه 186 سوره بقره، شرط اصلی اجابت دعا را اجابت دعوت خدا و ایمان عملی به خدا اعلام فرموده است:

"وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖفَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

"و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می خواند، پاسخ می گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند "

خداوند رحمان و رحیم در آیه 155 سوره بقره، آزمایش همه مردم در امور مختلف زندگی دنیوی را جهت مشخص شدن استقامت کنندگان در ایمان به خدا را اعلام فرموده است:

"وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ"

"قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها، آزمایش می کنیم؛ و بشارت ده به استقامت کنندگان"

خدا فرموده است "ادعونی استجب لکم" ولی آزمایش انسان ها و مؤمنان و مصلحت زمانی و مکانی و شرائط  فرد از جهات مختلف از جمله میزان صداقت و حضور قلب و میزان و تداوم گناهان کبیره و حقّ الناس و توبه  و انابه به درگاه خدا  در اجابت دعا در دنیا دخیل هست.

چاره بی جواب ماندن دعاها، توبه و انابه و وارسی اعمال در محضر خداست تا دریافت بخشش الهی و رفع بلاها و زدودن غم و اندوه ممکن شود. اگر مصلحت الهی در رفع مشکل در دنیا باشد، قطعا این راه جواب می دهد. 

محاسبه نفس و برگشت به گذشته اعمال، مانع بزرگی درعادت شدن گناهان کبیره و صغیره و توان توبه هست.

این روزها آسمان نزدیک است، لحظه ها را دردریاب

چاره بی جواب ماندن دعاها، توبه و انابه و وارسی اعمال در محضر خداست تا دریافت بخشش الهی و رفع بلاها و زدودن غم و اندوه ممکن شود. اگر مصلحت الهی در رفع مشکل در دنیا باشد، قطعا این راه جواب می دهد.

                        
 

  





                                                                         



اگر برخی دعاها بی جواب مانده، کمک خواهی از دوست و فامیل و بزرگان و... بی نتیجه بوده، مطمئن باش، آدرس را اشتباه رفتی و در خانه یاری دهنده واقعی را گم کردی.

به عقب برگرد و با تمام وجود، به کسی متوسّل شو که هم درد از اوست هم درمان. 
درد می دهد تا با او خلوت کنی و فقط از او کمک بخواهی. "استعینوا بالصبر والصلوة"
خدا بنابر مصلحت فرد، برخی دعاها را در صورت درخواست صادقانه و با حضور قلب، در این دنیا اجابت می کند و برخی را در سرای آخرت. 
محاسبه نفس لازمه ایمان و عمل پاک هست. بدون مراقبت و پاکسازی، ایمان خالص نمی شود.

باید توجّه داشت همه دعاها اجابت نمی شود، برخی دعاها در دنیا اجابت می شود، برخی در سرای آخرت.

خدا در برابرهر دعای اجابت نشده در دنیا، ثوابی درآخرت عطا می کند، بنابراین دعای اجابت نشده در دنیا که بیشتر خواسته های دنیوی هست، اجابت نشده و مشکل بنابر مصلحت و آزمایش الهی دراین دنیا باقی می ماند و در آن دنیا ثواب دریافت می شود.

 آیت الله بهجت ره فرمودند: ما دعای غیرمستجاب نداریم  یا دعا دیرتر مستجاب می شود یا یک بلایی ازانسان دور می شود یا بهتر ازآن را به  او می دهند یا روز قیامت او را می آورند می گویند: این همه ثواب برای تو.

در دعا باید فقط رفع مشکل را خواسته و نحوه رفع مشکل را به خدا واگذاریم.

فردی، دنبال استقلال مالی و شغلی از سرمایه گذار شغلی خود بود، با دعاهای فراوان دعا اجابت نشد، ناامید شده و تلقی فراموشی وی از طرف خدا کرده و نماز را ترک نمود!

او امیدش فقط به تأمین مالی بود و اصرار به تأمین مالی بدون امکان  و بی توجّه به قدرت و حکمت خدا که شاید خدا از راه دیگری مشکل شغلی وی را رفع می کرد، لذا، به دلیل ناامیدی از خدا و تعیین تکلیف به خدا و امید وار به بنده خدا در نحوه رفع مشکل، و خرید تجهیزات، وی را به بنده گناهکار خود واگذار نمود و با پول ربا و نزول از نظر شغلی مستقل شد، ولی هم مریض شده و هم به دلیل عدم امکان مالی و نبود سرمایه جاری مجبور به کاهش فعالیّت و در نتیجه کاهش درآمد شده و مشتری هم کم  شده و توان برگشت پول نزول را ندارد و دنبال وام هست تا نزول را پس دهد و ممکن نیست!

وی همچنان از خدا ناامید هست و به خود نهیب نمی زند چرا برای خدا تکلیف تعیین  کرده است.

قبلا درآمد حلال داشت و سرحال. فقط می خواست آقابالاسر نداشته باشد، قبل از تأمین سرمایه از راه حلال، اصرار به جدا شدن داشت که ضربه ای بدتر از قبل خورد. 

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی