کد خبر : 235275

احیاء طب اسلامی در سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری قم

بیمارانی که از پزشکی نوین قطع امید کرده اند از یک سو و از طرف دیگر اقبال مردم به سمت طب سنتی و طب اسلامی ارائه سازو کارهای جدید و به روزی در حوزه درمان بر اساس طب اسلامی و طب سنتی از سوی وزارت بهداشت را می طلبد، با راه اندازی مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی که برای اولین بار در کشور به همت سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان قم راه اندازی می شود امید است سازو کارهای علمی و اجرایی کارآمد در کشور نهادینه گردد.
طب اسلامی و سنتی در کشور احیا می شود؛

به همت سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری/آغاز به کارمرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی در قم

بیمارانی که از پزشکی نوین قطع امید کرده اند از یک سو و از طرف دیگر اقبال مردم به سمت طب سنتی و طب اسلامی ارائه سازو کارهای جدید و به روزی در حوزه درمان بر اساس طب اسلامی و طب سنتی از سوی وزارت بهداشت را می طلبد، با راه اندازی مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی که برای اولین بار در کشور به همت سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان قم راه اندازی می شود امید است سازو کارهای علمی و اجرایی کارآمد در کشور نهادینه گردد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از قم ، به همت سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان قم مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی مراحل طراحی و مقدمات و اخذ مجوزهای لازم را طی کرده است و روز شنبه دوم دی ماه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. 

اهمیت این مرکز از آن جهت است که بین پزشکی نوین ، طب سنتی و طب اسلامی اختلافاتی وجود دارد و وزارت بهداشت به عنوان متولی امر پزشکی در کشور،که شالوده و زیر بنای آن بر اساس پزشکی نوین طراحی شده است خواسته یا ناخواسته عملکردهای منفعلانه ای در ارتباط با طب سنتی و طب اسلامی داشته است.

 ساختار قانون مندی در حوزه طب اسلامی و طب سنتی در کشور تعریف نشده است ،بیمارانی که از پزشکی نوین قطع امید کرده اند از یک سو و از طرف دیگر اقبال مردم به سمت طب سنتی و طب اسلامی سازو کارهای جدید و به روزی در حوزه درمان بر اساس طب اسلامی و طب سنتی از سوی وزارت بهداشت را می طلبد،  با راه اندازی مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی که برای اولین بار در کشور در قم راه اندازی می شود، امید است سازو کارهای علمی و اجرایی کارآمد در کشور نهادینه گردد.

در گفت و گوی خبرگزاری علم و فناوری با محمود فاضل مسئول سازمان بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری قم،وی بیان داشت :بسیج علمی در استان قم تلاش می کند در حوزه طب اسلامی، تحقیقات گسترده ای را انجام دهد،در همین راستا  برای ساماندهی به وضعیت طب اسلامی و جلوگیری از انحراف آن، مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی را ایجاد کرده است.

فاضل در ارتباط با دلایل ورود بسیج علمی قم برای ایجاد مرکز حمایت و هدایت از تحقیقات طب اسلامی به سیاست های ابلاغی حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اشاره کرد و بیان داشت: اختصاص یکی از بندهای 14 گانه این ابلاغیه به بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایرانی و این که یکی از دغدغه های قلبی مقام معظم رهبری طب اسلامی ایرانی است و معظم له فرموده است که به طب اسلامی ایرانی بپردازید، اهمیت سر و سامان دادن به این حوزه را دو چندان کرده است.

مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان قم با تاکید بر این که  رهبر معظم انقلاب همواره سبک زندگی را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی اسلامی می دانند توجه به تغییر سبک زندگی را دارای اهمیت فراوانی دانست و افزود: یکی از راه های اصلاح این سبک زندگی توجه به طب اسلامی است که نه تنها برای پیشگیری و خود مراقبتی برنامه ریزی دارد که شیوه های صحیح زندگی را نیز اصلاح و تبیین می کند.

وی در بررسی ابعاد طب اسلامی گفت : ما معتقدیم طب اسلامی یعنی آشنایی با سبک و سیره ائمه اطهار(ع) در حوزه های مختلف که تغذیه، پوشاک و ... را شامل می شود.

فاضل با اشاره به فرمایش امام رضا علیه السلام در رساله ذهبیه که آگاهی نسبت به این علم را بر هر مسلمان لازم می داند افزود: وحدت کلمه حول محور طب اسلامی و مطالبه گری خردمندانه جهت تغییر در ذائقه ها، پوشاک و ... بخشی از اهداف مرکز هدایت و حمایت در راستای اصلاح در سبک زندگی است که با ارتقاء ظرفیت ها به آن دست خواهیم یافت.

وی در ادامه عنوان کرد: راه اندازی این مرکز فرصتی است تا فعالان این عرصه با یکدیگر مرتبط شوند و راهبردهای ادامه فعالیت خود را تدوین کنند.

فاضل در ارتباط با ساختار اجرایی مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی گفت: اعضای شورای عالی مشورتی مرکز هدایت و حمایت را آیت الله تبریزیان، آیت الله ضیایی، دکتر روازاده، دکتر خير اندیش، حجت الاسلام دکتر آقارفیعی و حجت الاسلام والمسلمین فراهانی تشکیل خواهند داد.

وی افزود : از آنجا که در مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی امور به صورت تخصصی دنبال می شود ،۲۵کارگروه نیز تشکیل شده است تا مباحث مختلف مرتبط با طب به صورت جامع دنبال شود.

فاضل در پایان اذعان داشت:  مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی روز شنبه دوم دی ماه با سخنرانی حجت الااسلام والمسلمین قاسمی مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی ،کار خود را شروع خواهد کرد.

کارگروه های تشکیل شده در مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات طب اسلامی :

کارگروه بهداشت و طب

کارگروه ورزش و طب

کارگروه تغذیه و طب

کارگروه تربیت و طب

کارگروه بیوتروریسم و طب

کارگروه امنیت غذایی و طب

کارگروه البسه و طب

کارگروه کشاورزی و طب

کارگروه دامداری و طب

کارگروه معماری و طب

کارگروه تراث و مخطوطات طب

کارگروه دعا و طب

کارگروه انرژی و طب

کارگروه مفردات گیاهی، حیوانی، معدنی

کارگروه تربیت محقق و مدرس طب

کارگروه تبلیغ و طب

کارگروه اقتصاد مقاومتی و طب

کارگروه محیط زیست و طب

کارگروه فقه،اخلاق پزشکی و طب

 کارگروه اورژانس و طب

کارگروه سایبر ی طب

کارگروه تالیفات طب

کارگروه پویانمایی(انیمیش سازی)

کارگروه طب و حمایت حقوقی

انتهای پیام/

علیرضا مومنی

زمان انتشار: جمعه ۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰:۴۱ 

شناسه خبر: 45452




منبع:  http://www.stnews.ir/content/news/45452/%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%AC-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%85


ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی