کد خبر : 81136

پرسش و پاسخ در نماز

به طور قطع اگر نماز با تمام شرائط صحت و قبولی انجام گیرد، منجر به حذف هر گونه رفتار فحشاء و منکر می شود. اگر فردی هم نماز می خواند هم گناه علنی می کند، علت در عدم وجود شرائط صحت و قبولی نماز هست،

خاصیّت و آثار نماز در قرآن:

سوره عنکبوت آیه 45:

 "اُتْلُ مَآ أُوْحِىَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ"

"آنچه را از کتاب (آسمانى قرآن) به تو وحى شده تلاوت کن و نماز را به ‏پادار، که همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر باز مى‏ دارد و البتّه یاد خدا بزرگ‏تر است و خداوند آنچه را انجام مى ‏دهید مى‏ داند."

این آیه خاصیّت و آثار قطعی نماز را بیان داشته است. به طور قطع اگر نماز با تمام شرائط صحت و قبولی انجام گیرد، منجر به حذف هر گونه رفتار فحشاء و منکر می شود.
اگر فردی هم نماز می خواند هم گناه علنی می کند، علت در عدم وجود شرائط صحت و قبولی نماز هست، والا محال است، نماز با تمام شرائط خوانده شود و نمازخوان بتواند مرتکب گناه شود.

وقتی قرآن خاصیت و آثار نماز را بازداشته شدن از هر عمل زشت و  منکر اعلام می نماید، یعنی تنها راه  دوری ازهرگونه فحشا و منکر نماز هست.
 
این آیه شریفه علت اصلی انجام علنی معاصی از سوی برخی نمازخوان ها را بیان می کند.

از کجا بدانیم نمازمان قبول یا ردّ شده است؟

امام صادق‏ علیه السلام فرمود: هر کسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه. سپس امام‏ علیه السلام فرمود:

"فبقدر ما منعته قبلت منه"

به اندازه‏ اى که نماز، انسان را از منکرات باز مى ‏دارد، به همان اندازه قبول مى ‏شود".


چرا برخی در بزرگسالی یا بعد از ورود به دانشگاه و... نماز را ترک می کنند؟

چون، موازین شرعی و وظایف دینی، به صورت باور و ایمان قلبی و پذیرش عقلی در نیامده و درونی نشده است. اشکال اصلی از والدین در تربیّت اولیّه کودک  هست، الزام در انجام وظایف دینی بدون پذیرش عقلی و تبدیل به باور موجب چنین نتایجی می شود.

علاوه براین، قبله برخی مسلمانان به جای اسلام و دستورات خدا در قرآن، عمل مشهود مسلمانان بوده و میزان تقیّد به وظایف شرعی برخی بستگی کامل به میزان دین داری مسلمانان به ویژه صاحب منصبان و مذهبی ها دارد، که با مشاهده تظاهر به دین داری و تفاوت اعمال و گفتار و گناه علنی از دین بیزار شده و دین خود را رها می کنند و عیوب خود را نیز نمی بینند که آنها نیز مسلمانند و واجب شرعی را برخلاف دستور خدا، ترک و مرتکب گناه کبیره علنی و غیرعلنی می شوند که در قرآن خدا وعده عذاب شدید داده است، این ایراد به هر دو قشر وارد هست. در حالی اسلام به خود ندارد عیبی،  هر عیب که هست از مسلمانی ماست.  

چه کنیم تا در نماز حضور قلب داشته باشیم؟

از شروع اذان دنبال آمادگی ذهنی و عملی برای خواندن نماز باشیم.

در هنگام وضو گرفتن، توجّه به ملاقات با خالق و ناظر حکیم کنیم که صاحب ماست داشته باشیم.

در هنگام نماز تلاش بر تمرکز حواس به کلمات و معانی کلمات داشته و به جز مفاهیم نماز و قرائت صحیح به چیز دیگری فکر نکنیم.

درصورت ورود بدون اختیار تخیّلات و اشتغال ذهنی به مسئله ای غیر از نماز، بلافاصله ذهن خود را به نماز و خالق خود مشغول نمائیم. اگر توجّه کامل داشته باشیم، و همزمان با گفتن کلمات به مصادیق آنها توجّه کنیم مثل یوم الدین به یاد گناهان خود و روز قیامت و حسابرسی و ...، ایاک نعبد به یاد پرسش خدا و پرهیز از بندگی غیرخدا و... یاد خدا لذّت بخش شده و لذّت معنوی نماز را خواهیم چشید.  

البته، میزان گناهان، میزان توجّه معنوی را تعیین می کند. هرچه گناه بیشتر باشد، جز ادای کلمات و رفع تکلیف چیزی عاید نمازگزار نخواهد شد.

چنین نمازی فقط شرط صحّت را داشته و شرائط قبولی را ندارد.  

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی