کد خبر : 199835

آسیب شناسی تبعات اجتماعی فرهنگی تخریب یا تطهیر شخصیّت ها

آسیبی که فرهنگ حاکم مذکور در جامعه مسلمین به ویژه در قرن بیستم با انبوه رسانه های ملی و جهانی متنوع بر جای می گذارد، ازبین بردن اعتماد عمومی و سرمایه عظیم اجتماعی نسبت به حاکمان نظام اسلامی هست که زمانی فردی را تا حدّ یزید و شمر پائین برده ( ریاست جمهوری سابق) و زمانی دیگری را به محض فوت در اعلی علیّین و بهشت برین جای می دهند! نمونه های متعدد قبل و به ویژه بعد از انقلاب می توان یافت که از شدت هجمه تخریب ها همچون شهید بهشتی امکان شناخت واقعی بعد از مرگ ممکن شده است.
 (أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَي)؛«آيا نمي دانيد که خدا مي بيند؟»علق /۱۴
آیا در اسلام ملاک قضاوت، گذشته افراد است یا وضعیّت فعلی فرد؟
آیا وجود توبه در حسابرسی خدا به معنی پاک کردن گذشته و گناهان قبلی و ورود به زندگی جدید بدون گناه و پاکسازی پرونده اعمال و الزام مسلمین به پرهیز از قضاوت براساس حال قبلی افراد ملاک قضاوت در جامعه اسلامی نیست؟
 تاریخ اسلام همواره شاهد فراز و فرود و تطهیر و تخریب خواص و شخصیّت های سیاسی مذهبی بوده است. تخریب چهره یازده امام معصوم جانشین پیامبراسلام، و تلاش وافر صاحب منصبان در ترسیم چهره منفی در بین مردم منجر به عدم شناخت امام زمان و عدم پیروی از معصوم گردید. به طوری که در زمان حکومت معاویه و یزید، از شدّت تخریب ها مردم شناخت درستی از حضرت علی نداشته، به طوری که هنگام شهادت در مسجد می پرسیدند علی در مسجد چه می کرد! چون در تبلیغات سوء معاویه، مولای متقیان همان راز خلقت جهان، قسیم الجنّة و النار، اوّلین جانشین پیامبر اسلام، بی نماز و کافر و... معرّفی شده بود.
از سوی دیگر، مردم معاویه را امیرالمؤمنین و خلیفه مسلمین و واجب الاطاعه می دانستند، چون تبلیغات نظام حاکم بر جامعه مسلمین چنین هدفگذاری کرده بود.
در عصر حاضر، کم و بیش همین وضعیّت تداوم داشته و تخریب و تطهیر شخصیّت های سیاسی مذهبی قبل و بعد از فوت با اهداف پیدا و پنهان هرچند متضاد با برهه ای ازعمر، تا تعیین مکان در بهشت! نیز انجام می گیرد. 
آسیبی که فرهنگ حاکم مذکور در جامعه مسلمین به ویژه در قرن بیستم با انبوه رسانه های ملی و جهانی متنوع بر جای می گذارد، ازبین بردن اعتماد عمومی و سرمایه عظیم اجتماعی نسبت به حاکمان نظام اسلامی هست که زمانی فردی را تا حدّ یزید و شمر پائین برده ( ریاست جمهوری سابق) و زمانی دیگری را به محض فوت در اعلی علیّین و بهشت برین جای می دهند! نمونه های متعدد قبل و به ویژه بعد از انقلاب می توان یافت که از شدت هجمه تخریب ها همچون شهید بهشتی امکان شناخت واقعی بعد از مرگ ممکن شده است. 
قطعا غیرمعصوم مجموعه ای از خوبی ها و بدی هاست و نمی توان همه را صد درصد پاک و معصوم انگاشت و یا کاملا غرق در گناه و فساد تلّقی نمود. در برخی انسان ها خوبی ها بر بدیها غلبه دارد و در برخی بدیها نمایان و بر خوبی ها حاکمیّت دارد. 
آنچه اساس قضاوت در مورد اشخاص صرفنظر از هر نوع موقعیّت مذهبی سیاسی و اجتماعی بوده و حائز اهمیّت می باشد، نحوه محاسبه اعمال انسانها در روز جزا از سوی خداوند حکیم می باشد که در سوره زلزال به طور واضح بیان شده است: 

"فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿٧ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ" ﴿٨﴾  سوره زلزلة
"پس هر كه هموزن ذرّه اى نيكى كند [نتيجه ] آن را خواهد ديد. (۷) وهر كه هموزن ذرّه اى بدى كند [نتيجه ] آن را خواهد ديد." (۸)
اگر خداوند علیم و حکیم و بصیر، اعمال بد و خوب انسان ها را با مثقال وزن می کند و به همان میزان پاداش و مجازات تعیین می نماید، آیا انسان های غیرمعصوم 
که از یک لحظه بعد خود، بی اطلاع هستند، می توانند سرنوشت پس از مرگ دیگران را تشخیص دهند؟!
آیا مطابق فرمایش حضرت علی علیه السلام ملاک در قضاوت حال فعلی افراد نیست؟
آیا تطهیر و تقدیس پس از فوت هاشمی، علیرغم تداوم آثار و تبعات فتنه 88 که نقش مؤثر داشته، و صرفا برخی ملاحضات و ارتباط های سیاسی و شخصی و... 
مقدمه تطهیر جریان اصلاحات و برنامه ریزی درازمدت برای عدم خروج جریان اصلاحات از حاکمیّت نظام نیست؟
چرا پس از ساعاتی سکوت رسانه ای بعد از فوت هاشمی رفسنجانی، یک دفعه تبدیل به انسانی فقید و مجاهد بی بدیل و یار انقلاب و... شد.این القاب نسبت به قبل 
از انقلاب صحت دارد ولی پس از انقلاب عملکردها به ویژه فتنه 88 و مقابله با نیروهای ارزشی انقلابی مخالف جریان اصلاحات با شیوه های خلاف شرع و قانون
 با سوء استفاده از اعتبار دولتی وزارت.... برای مردم ایران و سربازان جنگ نرم از جمله نگارنده زیانبار و موجب حقّ الناس شده است. 

برخی مصادیق موضع گیری های ناشی از تصمیم سازی پشت پرده و بزرگنمایی و القاء فتنه دشمن در مراسم دفن هاشمی جهت الزام اخلاقی و مقابله مردم با هدف دشمن 
با حضور مردم و مسئولین در مراسم، ولی بهره برداری سیاسی و فرهنگی در تطهیر جریان فتنه و اصلاحات و پاکسازی عملکرد دارای زاویه هاشمی از 
ولایت فقیه و مردم بیش از دو دهه بعد از انقلاب 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951023000500 

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت الاسلام محمود رستگاری نجف‎آبادی صبح امروز در مجلس بزرگداشت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی که در مصلای وحدت گرگان برگزار شد، اظهار کرد: هاشمی اهل تلاش و مبارزه بود و برای اعتلای انقلاب اسلامی و دفاع از حریم ولایت از هیچ تلاشی دریغ نکرد. وی با اشاره به اینکه هاشمی از مولا امیرمومنان علی (ع) تأسی گرفته بود، تصریح کرد: او مرد جنگ در شرایط سخت بود و در هشت سال دفاع مقدس زحمات زیادی کشید، همیشه می‎گفت که تصمیم دارم در کنار رهبر باشم و او را کمک کنم، هاشمی یک خادم خالص بود. ...مشاور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بین بهشتی و هاشمی رفسنجانی یک همخوانی وجود داشت، گفت: هاشمی مانند بهشتی مظلوم بود، انقلاب اسلامی یک شخصیت بی‎نظیر را از دست داد، حتی مرگ هاشمی عامل وحدت و انسجام بود.... مشاور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی با مرگ تولد تازه یافت.

حضور انور دانشمند محترم جناب آقای حاج محمد آقای هاشمی – دام عزّه

... جای سخن نیست که فقید سعید یکی از استوانه های انقلاب و خدمتگزار صدیق جمهوری اسلامی بود. گذشته از این در معاشرت، از ادب رفیع برخوردار بود.

امید است بازماندگان آن فقید عزیز برای حفظ مقام و موقعیت ایشان، به نشر آثار علمی و قلمی وی بپردازند؛ شایسته است بگویم "عاش سعیداً و مات سعیداً.

http://iscanews.ir/news/721571/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-... 

"امروز اگر مردم از خود بپرسند بر اساس روایت  چند روز گذشته صدا و سیما از هاشمی رفسنجانی، پس چرا او 7 سال بود که حتی امام جمعه تهران هم نبود و در صدا و سیما هم عملا «قلیل التصویر» بود؟ حق دارند.
جالب اینجاست که فردای فوت هاشمی در یکی از برنامه های زنده تلوزیونی از او به عنوان کسی یاد شد که نقش مهمی در خاموش کردن فتنه 88 داشت! در حالی که این حجم از تحریف تاریخ نه کمکی به هاشمی می کند و نه انقلاب، بلکه اعتبار و آبروی یک رسانه را از بیخ نابود می کند!  ... 
پیش از این نیز در چند برهه دیگر رسانه ملی این خطا را  به خاطر «جوگیری» انجام داده بود. مثلا در دولت قبل زمانی که توسط رییس جمهور سابق به درستی به خاطر پیشرفتهای هسته ای کشور «جشن هسته ای» اعلام می شد، تلوزیون هم به درستی اعلام جشن می کرد اما چند سال بعد که دولتی دیگر سر کار آمد و در راکتور اراک بتن ریخته شد و همان سانتریفیوژهای قبلی برچیده شدند، باز هم اعلام جشن هسته ای شد! یعنی برای دو اتفاق متضاد در دو برهه دو بار جشن هسته ای گرفته شد! چرا؟ چون صدا و سیما به جای حرکت بر اساس «حقیقت» و «روشنگری برای افکار عمومی» اسیر جوگیری و بی تحلیلی است. 
لذا وقتی اصلی ترین رسانه کشور در حساس ترین برهه ها زیگزاگی و دوگانه عمل می کند، اولین اثرش  اعتبار زدایی از آن رسانه و دومین اثرش دوگانه تربیت کردن افکار عمومی و مردم است و فقط مردمی که دوگانه تربیت می شوند هر 8 سال یکبار انتخابهایی متناقض با انتخاب قبلی خود انجام می دهند؛ از انتخاب روحانی تا احمدی نژاد تا خاتمی و ..."
منبع:  خبرگزاری رجا

۳۲ برش مهم از ۸۲ سال زندگی پر فراز و نشیب هاشمی رفسنجانی/ هاشمی که بود و چه کرد؟

http://www.ebratha.org/back-issues/32-articls/732-v2  
...روزی آقای هاشمی در حضور جمعی گفت: «من بعدازظهر رفتم خدمت امام. امام فرمودند: «موضوع قائم مقامی آقای منتظری را فردا مطرح نکن.» گفتم:«چرا؟ ما در اجلاسیه قبل به آقایان گفته ایم که ایشان را به عنوان قائم مقام مطرح کنیم.» فرمودند:«نه. یکی از دوستان آمده و چنین گفته... .» گفتم: «ما اعلام کرده ایم. نمی شود.» ... فردای آن روز، آقای هاشمی موضوع قائم مقامی آقای منتظری را در مجلس خبرگان مطرح کرد.
... چند ماه بعد از آنکه هاشمی در خرداد 1367 از سوی امام خمینی به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب شد، ایران قطعنامه 598 شورای امنیت را پذیرفت. قطعنامه 27 تیر 1367 از سوی ایران پذیرفته شد و امام دو روز بعد پیامی منتشر کرد و گفت که جام زهر را نوشیده و به پذیرش قطعنامه اقدام کرده است.

... هاشمی رفسنجانی که بعدها خود را پدر معنوی کارگزاران معرفی کرد، در این باره می گوید« همه عوامل خارج از اراده من کارگزاران را به صحنه آورد. برادر، پسر، دختر من جزو اینها شدند و ظاهرش این بود که به من وابسته هستند ولی خارج از اراده من عضو شدند. خودشان خواستند و منع شان نکردم. ... البته به اعضای این حزب خوشبین هستم و مخالفتی با اشخاص ندارم و با اصل تحزب هم موافقم....»

...کرباسچی در همین ایام در نامه ای به هاشمی خدماتش را به دولت او متذکر و مدعی می شود که تنها به خاطر تخفیف در قیمت 5 قطعه زمین به دو سال حبس، انفصال از خدمت و جریمه نقدی محکوم شده، اما هاشمی در جوابی کوتاه به کرباسچی می نویسد:«جناب آقای کرباسچی؛ با توجه به ضرورت پایبندی همه به قانون و مصالح نظام از اینکه انقلاب عزیزمان از خدمات مدیری لایق و متعهد و صالح محروم می شود، متأسفم و از خدمات ارزنده شما متشکر و امیدوارم با صبر و بردباری زمینه ادامه خدمت شما فراهم گردد و این جریان باعث دلسری سایر مدیران نشود.»

... هاشمی که در این دوره با احمدی نژاد به شدت مخالفت است و در اتحاد کامل با جریان اصلاح طلب قرار گرفته و سابقه اتهام زنی به روند قانونی انتخابات را حتی در دولت گذشته دارد، از چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم در سلامت انتخابات تشکیک می کند.

... وی در آذرماه 87 چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم در همایش "30 سال قانونگذاری و نظارت در مجلس" رسما پروژه تشکیک در سلامت انتخابات را با پوشش و حمایت کامل رسانه های جریان اصلاح طلب کلید می زند: «بعید است مردم ضد انقلاب شوند، اما اگر احساس کنند رأی شان در سرنوشت شان بی اثر است و متولیانی پیدا می شوند که رأی آنها را هر جور که می خواهند، می خوانند، آن گاه دلسرد می شوند

... هاشمی رفسنجانی یک ماه بعد در مصاحبه با روزنامه همشهری به صورت تلویحی باز هم سلامت انتخابات آینده را هدف می گیرد و می گوید« الان متاسفانه کسانی پیدا شدند که روزی "مولفه القلوب" بودند و الان متولی شدند و خود را قیم می دانند. شاید افکارشان به آنها می گوید شما می توانید به خاطر مصالحی که تشخیص می دهید، در رای مردم دست ببرید. چون علائمی از این مسائل در بعضی از جاها می بینم، قدری بیشتر تکرار می کنم. ولی از نظر من این حرف تازه نیست

... 22 خرداد انتخابات با مشارکت 40 میلیونی مردم برگزار شد و احمدی نژاد با رای  24 میلیونی رئیس جمهور دهم شد. در روز رای گیری از عفت مرعشی همسر هاشمی  پرسیده شد اگر موسوی رای نیاورد مردم چه بکنند، گفت: «بریزند توی خیابانها

... انتخابات ریاست جمهوی یازدهم 24 خرداد برگزار شد و پس از شمارش آرا حسن روحانی هم فکر هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری انتخاب شد.

...در این سالیان بیان خاطرات و نقل قول های خاص و ثابت نشده از حضرت امام توسط هاشمی به رویّه ای ثابت از سوی او تبدیل شد که با واکنش هایی همراه بود. اوج این واکنش ها مربوط به بخشی از خاطرات هاشمی مربوط بود که وی نوشته بود امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بوده است. برخی ناظران آن را مقدمه سازی وی برای عادی سازی روابط دولت روحانی با آمریکا عنوان کردند

ثبت شده توسط : منصوره وطنی

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
بالای صفحه اصلی